Projekt holistyczny: „KOLOROWA EUROPA” – P 51, P 119, SP 17, Gim. 21 (SP 77)

Przedszkole nr 51 we Wrocławiu jest „najmłodszą” placówką działającą w programie „Od inspiracji do kreacji”. Swoja przygodę z programem placówka rozpoczęła w roku szkolnym 2015/2016. Po dwóch latach pracy, Przedszkole  udowodniło, że zasługuje na pełnoprawne uczestnictwo w programie i w grudniu 2017 roku oficjalnie otrzymało akredytację programu „Od inspiracji do kreacji”.

Od samego początku placówka współpracuje z Przedszkolem nr 119 „Zielona Łąka”, Szkołą Podstawową nr 17 oraz z Gimnazjum nr 21 (od września 2017r. Szkołą Podstawową nr 77) we Wrocławiu. Placówki wspólnie zrealizowały już dwa duże projekty holistyczne: „Ptaki za naszym oknem” (rok szkolny 2015/2016, projekt ogólny „Okno”) oraz „Magia ziół i przypraw” (rok szkolny 2016/2017, projekt ogólny „Magia).

W tym roku szkolnym Przedszkole 51 wraz ze swoimi stałymi partnerami realizuje projekt holistyczny „Kolorowa Europa”. W ramach projektu w placówkach odbywają się liczne imprezy, spotkania oraz wystawy mające na celu ukazać wielobarwność kulturową naszego kontynentu. Wstępem do działań był obchodzony 26 września Europejski Dzień Języków Obcych. Z tej okazji w placówce pojawiły się dwie prezentacje dotyczące języków, których uczą się przedszkolaki: języka angielskiego i języka francuskiego.

W ramach projektu dzieci miały również okazję do spotkania z językiem hiszpańskim i kulturą iberyjską. A to wszystko w ramach współpracy z Gimnazjum nr 21.  Hiszpański to język, którego uczą się gimnazjaliści. Podczas spotkania starsi koledzy starali się przybliżyć przedszkolakom nie tylko język hiszpański, ale również wspaniałą kulturę hiszpańską. Ponieważ spotkanie odbyło się na tydzień przed świętami Bożego Narodzenia dzieci poznawały słowa i zwroty związane właśnie z tymi świętami. Wszystko odbywało się oczywiście w formie wspólnej zabawy przedszkolaków (z Przedszkola nr 51 i Przedszkola nr 119), uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 17 oraz gimnazjalistów.

W ramach projektu, w grudniu i styczniu dzieci miały również okazję poznać jak bogata i ciekawa jest Europa w kwestii  różnorodności tradycji i zwyczajów świątecznych. Porównywały zwyczaje  bożonarodzeniowe w Polsce i we Francji. A z okazji święta Trzech Króli poznały starofrancuski zwyczaj pieczenia w tym dniu specjalnego ciasta zwanego „La Galette des Rois”, w którym ukryte jest „la fève”. „La fève” to ziarenko bobu, migdał lub porcelanowa figurka, symbolizujące Dzieciątko Jezus. Osoba, której trafi się kawałek ciasta z „la fève”  zostaje królem dnia i otrzymuje symboliczną koronę.

Francja, Hiszpania, Anglia, to nie jedyne kraje, które poznają uczestnicy projektu „Kolorowa Europa”. Pomiędzy współpracującymi placówkami krąży tzw. „Wielka wystawa”. Jest to wspólnie stworzona prezentacja dotycząca różnych krajów europejskich (zarówno tych dużych, jak i małych).  Składają się na nią przeróżne ciekawostki, ilustracje znanych miejsc, prezentacje charakterystycznych osób i postaci z różnych europejskich państw.

W przygotowaniu jest obecnie wspólna wystawa literacka. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że takie ogólne dobro literackie jak „Czerwony Kapturek”, „Jaś i Małgosia”, „Pinokio”, „Miś Puchatek” czy  „Smerfy” ma swoje korzenie w konkretnym kraju europejskim. Czas odkryć, że „Czerwony Kapturek” wywodzi się z Francji, „Jaś i Małgosia” to bajka niemiecka, „Pinokio” to utwór włoski, „Mis Puchatek” narodził się w Anglii a „Smerfy” …. pochodzą z Belgii.

Opracowała: Agata Wełeszczuk (Przedszkole nr 51)

   

.uk-slideshow .uk-button