Projekt holistyczny: „W RYTMIE KOLORÓW” – P 34, P 48, P 77, P 121

W bieżącym roku szkolnym 2017/2018 realizuje projekt holistyczny „W rytmie kolorów”. Projekt realizowany jest w miesiącach X-V przez wszystkie grupy wiekowe.

Stworzyliśmy kalendarz kolorów, który wyznacza nam odpowiedni rytm pracy zgodny z kalendarzem świąt, zmianami w przyrodzie, podstawą programową, kalendarzem imprez i konkursów. Głównymi celami tego projektu jest rozbudzanie wyobraźni dziecięcej oraz stymulowanie rozwoju uwagi i pamięci poprzez różne formy działalności plastycznej, muzycznej, teatralnej, gry i zabawy ruchowe. Chcemy, aby nasi podopieczni rozwijali swoje zainteresowania czytelnicze i wzbogacali słownictwo, poszerzali swoją wiedzę poprzez różne doświadczenia, poznawali tradycje i zwyczaje świąteczne oraz regionalne, uczestniczyli w działaniach proekologicznych oraz doskonalili swoje kompetencje społeczne poprzez udział we wspólnych działaniach z innymi dziećmi, nauczycielami i rodzicami. Od samego początku tego projektu w każdym działaniu będą towarzyszyć nam kolory. Jak wprawni detektywi, będziemy je tropić wszędzie, w przyrodzie, muzyce, jedzeniu, w zabawkach itp. Co miesiąc będzie towarzyszył nam inny kolor. Poznamy wszystkie kolory tęczy. Będziemy starać się, żeby dzieci uczestniczyły w wielu warsztatach plastycznych i muzyczno-ruchowych. Będziemy przeprowadzać różne doświadczenia z kolorami i angażować się w różne działania artystyczne.

Nasze dotychczasowe działania

Październik był miesiącem „Żółtym jak jesienny liść i ostatnie promyki słońca”. Jesień zawitała do Wrocławia na dobre, a my szukaliśmy jej wszędzie: w ogrodzie przedszkolnym, podczas spacerów do parku i ogródków działkowych. Powstała niezliczona ilości bukietów z kolorowych liści, które potem zostały zabrane przez dzieci do domów.

10 października obchodziliśmy „Ogólnopolski Dzień Drzewa”. Była to doskonała okazja, aby zasadzić drzewko jarzębiny w naszym ogródku przedszkolnym, by na wiosnę cieszyć się z jego pierwszych zielonych liści. Nie obyło się bez licznych jesiennych warsztatów plastycznych, gdzie każda z grup przygotowywała prace, na których można było podziwiać wszystkie kolory jesieni. Mieszaliśmy kolory, śpiewaliśmy jesienne piosenki i liczyliśmy orzeszki, które ruda wiewiórka skrzętnie zbierała na zimę (Batti Strauss). 

Pod koniec października, już po raz kolejny, odbył się w naszym przedszkolu Charytatywny Festyn Rodzinny pt. „Oba oczka widzą… Wianki dla Bianki” połączony z pasowaniem naszych najmłodszych podopiecznych na przedszkolaków. Rodzice i dzieci mogli uczestniczyć w zajęciach z sensoplastyki, gdzie malowali kolorowe i fantazyjne obrazy na mleku. Nasz ogród wyglądał wtedy bajecznie dzięki jednej z największych atrakcji, kolorowym bańkom mydlanym, które łapiąc ostatnie promienie słońca mieniły się tysiącami barw.

Listopad i grudzień to miesiące „Pomarańczowe jak dynia i świąteczna pomarańcza”, „Brązowe, jak ukochany miś i świąteczny piernik”, „Czerwone, jak Mikołaj”.

W listopadzie, w dalszym ciągu kontynuowaliśmy nasze działania plastyczne. Choć za oknem było już szaro i ponuro, to u nas w przedszkolu cały czas dzieci mieszały kolory, malowały i rysowały. Dzięki temu zostały wyróżnione za swoją pracę – Laurkę Na Imieniny Dla Marszałka Piłsudskiego, któremu „podarowały” bukiet wielobarwnych kwiatów.

Również na naszych talerzach zagościły energetyczne kolory. Dzieci mogły skosztować bardzo smacznych i zdrowych frytek z dyni oraz innych warzywnych i owocowych przysmaków.

Kto jest najlepszym przyjacielem każdego dziecka? Jego pluszowy miś! Dlatego, 25 listopada obchodziliśmy „Światowy Dzień Pluszowego Misia”. Dzieci przyniosły do przedszkola swoje ukochane maskotki. Radości i uśmiechom nie było końca. Odbyły się również „misiowe” warsztaty plastyczne.

Grudzień, to miesiąc pachnący piernikiem, dlatego postanowiliśmy go upiec. Dzieci zabrały się do tego zadania z wielkim zapałem. Piernik smakował wyśmienicie i bardzo szybko  zniknął
z naszych talerzy.

6 grudnia „Kolędowaliśmy Pod Choinką” na wrocławskim Rynku. Było to niesamowite przeżycie zarówno dla dzieci jak i dla ich rodziców. Przygotowaliśmy półgodzinny repertuar,
w którym znalazły się tradycyjne polskie kolędy i pastorałki, ale również  świąteczne piosenki w języku angielskim.

Miesiąc ten obfitował w różnych gości. Najpierw odwiedził nas Święty Mikołaj i w przedszkolu zrobiło się czerwono od charakterystycznych czapeczek. Po krótkim programie artystycznym, wręczył dzieciom prezenty. Wszyscy byli w tym roku bardzo grzeczni, dlatego nikt nie odszedł do domu bez zasłużonego podarunku.

Następnie gościli u nas rodzice. Wzięli udział w świątecznych zajęciach i warsztatach plastycznych. Każde dziecko z pomocą rodzica wykonało niepowtarzalną bombkę świąteczną, którą potem zabrało do domu i mogło powiesić na swojej choince.

Odwiedzili nas również górnicy z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej. Dzieci dowiedziały się bardzo dużo o ich pracy, ale również o tym, po co górnikowi pióra oraz dlaczego ich kolory mają bardzo duże znaczenie.

Przed samą przerwą świąteczną dzieci obejrzały film „Rudolf Czerwononosy Renifer” i po jego seansie odbyły się warsztaty plastyczne. Każde z partnerskich przedszkoli wykonało swoje ozdoby i wymieniło się z innymi po to, aby w finale tego przedsięwzięcia zaprezentować różnorodność wykonanych przez dzieci prac.

W świąteczny nastrój wprowadziło nas przedstawienie jasełkowe, na które mieliśmy również przyjemność zaprosić przedstawicieli Wrocławskiego Centrum Seniora. Tego dnia panował u nas kolor biały (opłatek i aniołki), choć za oknami przedszkola trudno było dopatrzeć się choćby odrobiny śniegu.

Styczeń jest miesiącem „Białym jak śniegowy bałwan”.

Zima w tym roku spłatała nam figla i śniegu było „jak na lekarstwo”. Dzieci z utęsknieniem wypatrywały przez okno choćby najdrobniejszego śnieżku, który jak już spadł, to natychmiast topniał. I jak tu ulepić bałwana? Dzieci musiały zadowolić się słuchaniem opowiadania o zimowych przygodach „Misia Uszatka” i oglądaniem filmu „Kraina lodu”.

Na szczęście w przedszkolu nie można się nudzić. Dzieci brały udział w zajęciach, na których obserwowały i badały stany skupienia wody. Robiły kolorowe lody, a na warsztatach plastycznych każdy mógł wykonać swój płatek śniegu.

W styczniu obchodziliśmy również „Dzień Babci i Dzień Dziadka”. Odbyły się warsztaty kulinarne, na których piekliśmy ciasteczka specjalnie na tę uroczystość.

Luty będzie miesiącem „Czarnym jak gawron”.

            – Nadal będziemy czekać na śnieg!

            – Będziemy poznawać przygody Gawronka z opowiadania Hanny Zdzitowieckiej  „Gawronek poznaje zimę”.

            – Weźmiemy udział w Międzyprzedszkolnym Konkursie Czytelniczym „W Dolinie Muminków żyje się zdrowo i kolorowo” – (P48).

            – Odbędą się warsztaty plastyczne – Rysowanie węglem do muzyki poważnej F. Chopina i A. Mozarta.

            – Zaprosimy partnerskie przedszkola na etiudę teatralną „Zima jak w bajce” i warsztaty  plastyczne.

P34 – Sprawozdanie – Projekt W Rytmie Kolor

P 48 projekt holistyczny KOLOR

    

.uk-slideshow .uk-button