Muzeum pełne ciekawostek

W wybranych dniach kwietnia i maja bieżącego roku w ramach tego projektu, zapraszamy dzieci z wrocławskich przedszkoli i klas 1-3 ze szkół podstawowych do zwiedzania przestrzeni wybranych wrocławskich muzeów, aby aktywnie realizować podstawę programową wychowania i nauczania również w przestrzeni miejskiej.

Pierwsza edycja tego projektu miała miejsce w 2012 r., wówczas pt.: Wieczór w muzeum – obejmowała tylko jedno muzeum, cztery lekcje, a uczestnikami było około 80 dzieci. Z czasem, w miarę poszerzania oferty edukacyjnej dla dzieci we wrocławskich placówkach muzealnych, możliwa była współpraca również z innymi muzeami. Stąd w edycji 2019 roku uczestnikami było już dziewięć wrocławskich muzeów oraz blisko 700 dzieci, na 32 lekcjach i warsztatach.

Aktualnie chcąc nawiązać do w/w dobrej praktyki oraz chcąc zachęcić placówki przedszkolne i szkolne do bardziej aktywnych form edukacji – zapraszamy do aktywnego udziału w kolejnej edycji projektu. Projekt „Muzeum pełne ciekawostek” jest organizowany w ramach programu Twórczych Inicjatyw Obywatelskich we współpracy z zespołem Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej we Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego.

O projekcie opowiada Pani Katarzyna Łabędzka-Hełka – POSŁUCHAJ

Zapisy – zakończone

Muzea:

W trosce o miłą atmosferę, z uwagą na potrzeby przedszkolaków i uczniów zarezerwowaliśmy w każdym z poniższych muzeów specjalny czas i program spotkań. W tegorocznej edycji mamy wiele warsztatów i lekcji muzealnych, które odbędą się w:

  • Muzeum Miejskim Wrocławia.

Tajemnice wrocławskiego ratusza. Zajęcia dla klas I- III szkoły podstawowej, do 30 uczniów. Stary Ratusz to najważniejszy budynek we Wrocławiu i jego niekwestionowana wizytówka. Ratuszowe mury i historia kryją też wiele tajemnic.

  • Muzeum Miejskie:

Muzeum Sztuki Mieszczańskiej – Stary Ratusz.

Tajemnice wrocławskiego ratusza. Stary Ratusz to najważniejszy budynek we Wrocławiu i jego niekwestionowana wizytówka. Ratuszowe mury i historia kryją też wiele tajemnic.

Muzeum Teatru.

Lekcja muzealna: Opowieść o teatrze. Co to jest teatr? To ulotna sztuka, po której zostają wspomnienia, kostiumy, rekwizyty. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się: kto pracuje w teatrze, i jak powstaje sztuka, pobawią się w inspicjenta, poznają przesądy związane z teatrem. 

  • Muzeum Pana Tadeusza.

Warsztaty: Papier z wyobraźni. Poznajemy ebru – technikę zdobienia papieru /70 min. Papier towarzyszy nam na co dzień, często jest to po prostu biała kartka. A gdyby przenieść wzory z naszej wyobraźni właśnie na kartkę papieru? Podczas warsztatów każdy uczeń wykona własny deseń unikatowego papieru marmurkowego, który może posłużyć jako dekoracja, okładka książek i zeszytów albo papier ozdobny. Podczas warsztatów uczestnicy zwiedzą fragment ekspozycji poświęcony rękopisowi „Pana Tadeusza” oraz salę Biblioteka.

Warsztaty: Wytnij – wklej. Warsztat kolażu /70 min. Kolaż polega na tworzeniu własnej kompozycji,  nowego dzieła artystycznego, przez łączenie fragmentów z różnych materiałów. Mając do                    dyspozycji reprodukcje malarskich dzieł, stare ryciny oraz kawałki papierów marmurkowych, stworzymy barwne kolaże, mieszczące w sobie cały soplicowski ogród. Inspiracji do twórczych działań dostarczą ossolińskie zbiory.

Warsztaty: Wytnij – wklej. Warsztat kolażu /70 min. Kolaż polega na tworzeniu własnej kompozycji, nowego dzieła artystycznego, przez łączenie fragmentów z różnych materiałów. Mając do dyspozycji reprodukcje malarskich dzieł, stare ryciny oraz kawałki papierów marmurkowych, stworzymy barwne kolaże, mieszczące w sobie cały soplicowski ogród. Inspiracji do twórczych działań dostarczą ossolińskie zbiory.

  • Muzeum Narodowym.

Lekcja muzealna: Zwierzęta w sztuce/60 min. W czasie spotkania dzieci zobaczą obrazy, których  głównymi bohaterami są zwierzęta np. „Arka Noego”, „Kazanie  świętego Antoniego”, a także portrety, sceny rodzajowe i wyroby rzemieślnicze, na których występują psy, koty, ptaki, konie, krowy, wielbłądy.

Warsztat:  Jak się dawniej ubierano/90 min. Podczas lekcji na temat dawnej mody dzieci obejrzą wybrane obrazy w kilku galeriach muzealnych i zapoznają się z różnymi rodzajami strojów noszonych od średniowiecza po koniec XIX wieku. Będą miały więc okazję przekonać się, jak wyglądały m.in. stroje szlachty czy dworzan.

Lekcja muzealna: Baba piec i inne ciekawostki muzealne /60 min. Lekcja poświęcona wyjątkowym eksponatom ze zbiorów rzemiosła artystycznego. W czasie spotkania dzieci mają możliwość zobaczyć,  jak wygląda dawny podgrzewacz do pościeli, koński kaganiec czy klepsydra. Dowiedzą się także do czego służył kociołek ze strusiego jajka, teryna czy naczynia żartobliwe. 

Lekcja muzealna: Rycerskim szlakiem po muzeum /60 min. Kim był paź i giermek, i wreszcie, kiedy ten ostatni mógł zostać rycerzem? Jak wyglądała rycerska przysięga, poza tym, gdzie mieszkali, czym się zajmowali i jak ucztowali rycerze?  No i najistotniejsze, na muzealnym szlaku nie zabraknie smoków i pogadanki, jak rycerski chłopak postępuje względem dziewcząt.

Lekcja muzealna: Muzealna szkoła czarownicy Tekli /60 min. Dlaczego najsławniejsza wrocławska czarownica Tekla musiała zamiatać mostek pomiędzy wieżami kościoła św. Marii Magdaleny? Dowiedzą się o tym dzieci, które również zostaną zaproszone do szkoły jej imienia! Dla młodych adeptów magicznego fachu przewidziano naukę tworzenia odlotowego makijażu, podstaw zielarstwa, tajników złudzeń optycznych oraz krótkie wprowadzenie w czary, w tym informacje, jak dokonać zmiany koloru cieczy i zmusić jajo do unoszenia się na powierzchni wody. W programie nie zabraknie mikstur, amuletów, a może nawet akrobatycznych popisów na miotle w wykonaniu Tekli!

Warsztat: Co to jest rzeźba? /90 min. Czym różni się rzeźba od obrazu, z jakich materiałów i jakimi technikami może być wykonana, czym jest faktura, atrybut, symbol. Wydaje się trudne? Bez obaw, dzięki muzealnym eksponatom i własnej pracy podczas warsztatu wszystko staje się dla dzieci jasne i zapada w pamięć.

Lekcja muzealna: Tajemnice pięciu pól herbu Wrocławia /60 min. Co kryje wrocławski herb? Czyli o jego niezwykłej konstrukcji i historii kolejnych pól w połączeniu z dziejami naszego miasta.

  • Muzeum Etnograficznym.

Warsztaty: Zabawy zabawkami /50 min.  Zobaczymy z bliska drewniane zabawki ze zbiorów muzealnych, pobawimy się kopiami zabytków i samodzielne wykonamy zabawkę.

  • Muzeum Poczty i Telekomunikacji.

Dawne podróże /60 min. Podczas zajęć zapoznamy się z tematyką podróżowania na przestrzeni wieków. Zobaczymy dawne pojazdy, stroje, akcesoria podróżnicze oraz porozmawiamy o sposobach podróżowania dawniej i dziś.

Od tam-tamu do telefonu komórkowego/60 min.  Podczas zajęć zapoznamy się z historią rozwoju telekomunikacji na przykładzie przełomowych wynalazków takich jak telegraf, radio, telefon oraz przekonamy się jak wielki wpływ miały one na rozwój współczesnej cywilizacji.

  • Muzeum Architektury.

Kropki, kratki i… /90 minut. Tkanina jest jednym z najstarszych materiałów wykorzystywanych przez człowieka w życiu codziennym. Wykonuje się z niej nie tylko ubrania. W trakcie warsztatów zastanowimy się, jaką rolę odgrywa ona w architekturze. Przyjrzymy się też uważnie deseniom zastosowanym w próbkach tkanin i opracujemy  własne wzory.

Astroarchitektura /90 minut. Być może w niedalekiej przyszłości człowiek opuści Ziemię i będzie chciał zamieszkać na innych planetach. Która z nich byłaby najlepsza? Czy zamieszkanie na niej jest w ogóle możliwe? Na warsztatach poznamy klimat i cechy charakterystyczne planet Układu Słonecznego i spróbujemy zaprojektować na jednej z nich idealne miasto.

Dinoarchitektura /90 minut. Co, gdyby dinozaury żyły dziś wśród nas? Czy miałyby gdzie mieszkać? Podczas zajęć dowiemy się jak wyglądały poszczególne gatunki dinozaurów i jakie miały potrzeby. Następnie zastanowimy się jak mogłaby wyglądać architektura przeznaczona specjalnie dla nich, uwzględniając ich rozmiar i tryb życia. Zdobytą wiedzę w połączeniu z naszą wyobraźnią wykorzystamy tworząc makiety budynków dla wielkich gadów.

  • Muzeum Sztuki Współczesnej – Pawilonie Czterech Kopuł.

Tańczące kolory. Każde dziecko ma swój ulubiony kolor, a każdy kolor ma inną energię. Propozycja jest taka – tańczymy kolory w ich rytmie, czasami powoli, a czasami szybko! Malujemy swym tańcem obrazy pełne barwnych plam. Pomocne nam w tym będą różnokolorowe folie, tkaniny, farby i dużo, dużo papieru.

Co to jest abstrakcja? Abstrakcyjne – czyli jakie? Z jakich kształtów zbudowany jest Twój pokój? Czy kiedy patrzymy na plamę koloru – każdy widzi to samo? Zapraszamy na zajęcia o istocie i rodzajach sztuki abstrakcyjnej, których finałem będą warsztaty plastyczne, podczas których wcielimy się w artystów -abstrakcjonistów. 

Poszukajmy pojazdów w Muzeum! Aby dołączyć do grupy pawilonowych podróżników, spróbujemy odnaleźć na obrazach pokazywanych w Pawilonie Czterech Kopuł dorożkę, trolejbus i Stację kolejki wąskotorowej w górach. Przekonamy się także, czy Wieczorami słychać gwizd odjeżdżających pociągów.

Ciepło czy zimno, smutno czy radośnie – o palecie barw. Jako początkujący artyści zaczniemy stawiać pierwsze kroki w świecie kolorów. Poszukamy barw ciepłych i zimnych, podstawowych i pochodnych, kontrastowych i uzupełniających. Zastanowimy się też, co sprawia, że jedne obrazy wydają się nam wesołe, inne zaś smutne.

——————————

Z uwagi na charakter projektu – udział poszczególnych grup zorganizowanych z przedszkoli i szkół podstawowych w Muzeum pełne ciekawostek jest bezpłatne.

Zapraszamy do aktywnego udziału w tym projekcie poprzez wybór i organizację wyjścia jednej grupy najstarszej – dzieci w wieku 5-6 lat z placówki przedszkolnej lub jednej wybranej grupy klasę 1-3 z danej szkoły podstawowej na zajęcia muzealne w jednej z w/w instytucji.

Szczegóły programowe oraz harmonogram poszczególnych wejść poniżej. Wybierając zajęcia/warsztaty lub lekcję dla swoich podopiecznych – prosimy o uwagę na rodzaj wskazanej przez muzeum grupy odbiorców oferty – czy są dedykowane dla uczniów klas I-III, czy dla przedszkoli. Nie przewidujemy w tym zakresie zmian.

Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. dlatego po wysłaniu zgłoszenia prosimy o oczekiwanie na potwierdzenie z WCRS-u rezerwacji wybranego wejścia/lekcji w muzeum. Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisy zakończone.

Koordynatorzy:

Bogumiła Katkowska  /WCRS, e-mail: bogumila.katkowska@wcrs.pl

Katarzyna Łabędzka – Hełka