Projekt edukacyjno-społeczny.
O projekcie
W dzisiejszych czasach nieodzowną częścią relacji międzyludzkich są relacje międzykulturowe. Chcemy wspierać postawy takie jak życzliwość, współpraca, dialog, wzajemny szacunek w środowisku szkolnym i okołoszkolnym.
Nie bez powodu to właśnie we Wrocławiu troszczymy się o integrację z osobami wywodzącymi się z innych krajów. Jesteśmy jednym z najbardziej międzykulturowych ośrodków miejskich w Polsce! Sami obywatele Ukrainy stanowią 28 procent mieszkańców naszego miasta – już w czerwcu mieliśmy ponad 250 tysięcy ukraińskich Sąsiadów, w tym niemal 60 tysięcy dzieci. Znakomita większość najmłodszych jest w wieku szkolnym, co zwykle oznacza, że są uczniami naszych wrocławskich placówek.
Chcemy wspierać postawy takie jak życzliwość, współpraca, dialog, wzajemny szacunek w środowisku szkolnym i okołoszkolnym. Pragniemy podejmować inicjatywy i propagować przedsięwzięcia, które sprzyjają budowaniu, tworzeniu i rozwijaniu pozytywnych, przyjaznych, a najlepiej długotrwałych więzi pomiędzy dziećmi i młodzieżą szkolną, gronem pedagogicznym, rodzicami i opiekunami, organami administracji szkolnej oraz pozostałymi osobami uczestniczącymi w procesie edukacji i wrocławskim systemem szkolnym.
Główny cel
Celem projektu jest Stworzenie Sztafety Międzykulturowych Dobrych Relacji a także promocja idei, która sprzyja budowaniu, tworzeniu i rozwijaniu pozytywnych, przyjaznych, a najlepiej długotrwałych więzi pomiędzy dziećmi, młodzieżą szkolną, gronem pedagogicznym, rodzicami i opiekunami, organami administracji szkolnej oraz pozostałymi osobami uczestniczącymi w procesie edukacji we wrocławskim systemie szkolnym. Jednocześnie wzmacnianie aktywności społecznej uczniów oraz wspieranie integracji międzykulturowej, w szczególności ukierunkowanej na działania włączające uczniów obcojęzycznych w społeczność szkolną i pozaszkolną.
Dla kogo?
Projekt skierowany jest do uczniów wrocławskich szkół ponadpodstawowych (odbiorców inicjatywy).
Chcemy zainicjować i promować działania, które wspierają dobre relacje pomiędzy:
• uczniami
• nauczycielami
• rodzicami
• opiekunami
• administracją szkoły
• osobami zaangażowanymi w system edukacji i proces nauczania w mieście
• szkolne sąsiedztwo
• instytucje, firmy itd.
Na czym polega sztafeta?
• Każda szkoła organizuje dla pracowników, samorządu uczniowskiego czy rodziców wydarzenie lub inicjatywę wpisującą się w klimat dobrych relacji.
• Można je wpisać w aktualne działania i wartości szkoły.
• Start: do trzech sztafet równocześnie.
• Włączenie innych organizacji – np. rad osiedli, korporacji, instytucji, środowisko lokalne szkolne i pozaszkolne.
• Przedstawiciele migrantów włączani w inicjatywy – okazja do integracji międzykulturowej.
Szkoła-inicjatorka – rozpoczyna sztafetę po organizacji kilku wydarzeń, przekazuje atrybut i nominację kolejnej placówce.
Szkoła-kontynuatorka – realizuje wydarzenie w 3-4 miesiące i przekazuje nominację dalej.
Główne rezultaty Projektu
Działania realizowane w ramach projektu umożliwią rozwój: kompetencji społecznych, komunikacji, empatii, umiejętności rozumienia, kreatywności, rozwiązywania problemów, organizacji wydarzeń, budowanie relacji opartych na porozumieniu, wzajemnym szacunku i współpracy.
Kontakt:
Koordynatorem projektu jest Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego – Zespół Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej: Bogumiła Katkowska we współpracy z zespołem Dialogu Międzykulturowego.
Adres: pl. Dominikański 6, II piętro, pokój 212, 50-159 Wrocław
Telefon: 71 77 24 944 lub 71 77 24 903
Szkoła może informować o wydarzeniach w ramach Sztafety Międzykulturowych Dobrych Relacji na swoich kanałach informacyjnych, w tym w mediach społecznościach.
Nie ma wśród nas osoby, która ma krewnych tylko w jednym mieście czy regionie. Gdybyśmy zrobili badania genetyczne, okazałoby się, że każdy z nas ma przodków pochodzących z innych krajów i kultur. Dlatego tak cieszy obserwowanie kreatywnych działań uczniowskich, które pokazują, że współpraca osób z różnych kultur jest możliwa. – tą myślą podzieliła się Manuela Pliżga, pomysłodawczyni projektu „Sztafety”, mediatorka i edukatorka międzykulturowa.
Zachęcamy do używania tagu #sztafetadobrychrelacji | #sztafetamiedzykulturowychdobrychrelacji
Nominacje szkół:
Pierwsze trzy szkoły, które zostały nominowane podczas konferencji Forum Dobrych Relacji 20.10.2022:
– Zespół Szkół nr 8
– Liceum Ogólnokształcące nr 5
– Technikum nr 15
Kolejne nominacje trafiły do szkół listopad-grudzień 2022:
– Liceum Ogólnokształcące nr 5 przekazało nominację wraz z atrybutem do Liceum Ogólnokształcącego nr 15
– Zespół Szkół nr 8 przekazało nominację wraz z atrybutem do Liceum Ogólnokształcącego nr 6
– Technikum nr 15 przekazało nominację wraz z atrybutem do Liceum Ogólnokształcącego nr 10
Kolejny etap przekazania nominacji styczeń-luty 2023:
– Liceum Ogólnokształcące nr 15 kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcącego nr 13
– Liceum Ogólnokształcące nr 6 kieruje nominację do Zespołu Szkół nr 3
– Liceum Ogólnokształcące nr 10 kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcącego nr 8
–
Kolejny etap przekazania nominacji marzec-kwiecień 2023:
– Zespół Szkół nr 3 kieruje nominację do Zespołu Szkół Budowlanych
– Liceum Ogólnokształcące nr 8 kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcące nr 7
– Liceum Ogólnokształcące nr 13 kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcące nr 12
–
Kolejny etap przekazania nominacji maj 2023:
– Liceum Ogólnokształcące nr 12 kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcącego nr 1
– Liceum Ogólnokształcące nr 7 kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcącego nr 4
– Zespół Szkół Budowlanych kieruje nominację do Zespołu Szkół nr 1
–
Kolejny etap przekazania nominacji luty 2024:
– Zespół Szkół nr 1 kieruje nominację do Zespołu Szkół nr 18
– Liceum Ogólnokształcące nr 1 kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcącego nr 14
– Liceum Ogólnokształcące nr 4 kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcącego nr 9
–
Kolejny etap przekazania nominacji czerwiec 2024
– Liceum Ogólnokształcące nr 14 kieruje nominację do Liceum Salezjańskiego
– Liceum Ogólnokształcące nr 9 kieruje nominację Dwujęzycznego Liceum Ogólnokształcącego Ekola
– Zespół Szkół nr 18 kieruje nominację Technikum Żeglugi Śródlądowej
–
Kolejny etap przekazania nominacji grudzień 2024
Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące Ekola kieruje nominację do Akademickie Liceum Ogólnokształcące Pwr
Liceum Salezjańskie kieruje nominację do Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek
Technikum Żeglugi Śródlądowej kieruje nominację do ZS nr 5 ( przyjęto i nie zrealizowano)
–
Kolejny etap przekazania nominacji maj 2025
Akademickie Liceum Ogólnokształcące Pwr kieruje nominację do Szkoły Podstawowej nr 3
Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek kieruje nominację do NSP Salezjańskiej
WCRS kieruje nominację do Szkoła Podstawowa ATUT
22 szkoły +3 nowe nominowane