dla dzieci i młodzieży.
Wrocławskie Centrum Rozwoju społecznego organizuje m.in. warsztaty w szkołach rozwijające inteligencję emocjonalną, poszerzające samoświadomość i akceptację emocji oraz poznaniu swoich mocnych stron. Naszym celem jest wsparcie dzieci i młodzieży w obszarze zdrowia psychicznego, poprzez wsparcie psychologiczne. W ramach programu RAZEM oferujemy bezpłatne warsztaty psychologiczne dla dzieci i młodzieży o tematyce:
- Odkrywam swoje supermoce!
Warsztat wspierający poczucie własnej wartości dla klas 1-3.
- Zgrupujmy się!
Warsztat integrujący dla klas 1-3 oraz 4-6.
- Konflikt – jak sobie z nim radzić?
Warsztat wzmacniający kompetencje społeczne dla klas 1-3 oraz 4-6.
- Jak to powiedzieć?
Warsztat efektywnej komunikacji dla klas 6-8 oraz szkół średnich.
- Jak tworzyć i utrzymywać zdrowe relacje z innymi?
Warsztat wzmacniający kompetencje komunikacyjne dla klas 6-8 oraz szkół średnich.
- Jak technologia wpływa na nasz mózg?
Warsztat dla klas szkół ponadpodstawowych i podstawowych 7-8
- Kiedy nasz mózg idzie na skróty? – o stereotypach, uprzedzeniach i heurystykach poznawczych. Warsztat dla młodzieży szkół ponadpodstawowych.
Szkoły zainteresowane proszę o kontakt mailowy: e-mail: bogumila.katkowska@wcrs.pl,
podając w treści maila: Nazwa szkoły, klasa, osoba do kontaktu dla trenerów (mail, telefon, imię i nazwisko opiekuna grupy), tytuł warsztatu, wstępnie termin. Liczba warsztatów jest ograniczona.
Czas i miejsce warsztatów: szkoła, 2 godziny lekcyjne (1,5h zegarowej) z przerwą po 45 minutach.
O warsztatach
Odkrywam swoje supermoce!
Warsztat wspierający poczucie własnej wartości dla klas 1-3.
Opis: Warsztat ,,Odkrywam swoje supermoce!’’ jest adresowany do klas 1-3 szkół podstawowych. Został stworzony z myślą o wspieraniu poczucia własnej wartości najmłodszych, a jego głównym celem jest zbudowanie pozytywnego obrazu samego siebie przez uczestników zajęć. Korzystna samoocena sprzyja funkcjonowaniu dziecka i umożliwia mu prawidłowy rozwój. W trakcie warsztatu pracujemy metodami takimi jak zabawy psychologiczne, prace artystyczne czy gry. Proponowane ćwiczenia zwiększają zaangażowanie dzieci i zachęcają je do aktywnego udziału w zadaniach.
Cel ogólny: Budowanie poczucia własnej wartości u najmłodszych.
Cele szczegółowe:
1. Zapoznanie z tematem samooceny i własnej wartości.
2. Wykształcenie umiejętności mówienia o sobie.
3. Zbudowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
4. Stworzenie okazji do określenia swoich mocnych stron. 5. Dostrzeganie plusów posiadania pozytywnej oceny siebie.
Adresaci warsztatu: Program przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej.
Metody realizacji warsztatu: Warsztat jest realizowany metodą otwartej komunikacji, która polega na swobodnym wypowiadaniu przemyśleń i zdań na forum klasy. Dodatkowo w trakcie warsztatu przewidziane są metody zwiększające zaangażowanie grupy, takie jak burza mózgów, gry i zabawy psychologiczne, praca grupowa, scenki.
1, 2, 3! Zgrupujmy się!
Warsztat integrujący dla klas 1-3 oraz 4-6.
Opis: Warsztat ,,Zgrupujmy się!” został stworzony dla klas 4-6 szkół podstawowych.
Celem warsztatu jest wyposażenie uczestników w wiedzę oraz umiejętności dotyczące współdziałania z innymi, a także wzmocnienie integracji klasy. Podczas warsztatu dzieci będą miały okazję nauczyć się zasad pracy w grupie, a następnie przećwiczyć je podczas zabaw ruchowych oraz gier psychologicznych. Uczestnicy poznają się jeszcze lepiej w angażujących zadaniach.
Cel ogólny: Wzmocnienie integracji klasy.
Cele szczegółowe:
1. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
2. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
3. Wzmocnienie poczucia empatii.
4. Budowanie sieci wsparcia w klasie.
5. Stworzenie klasowego kodeksu koleżeńskiego.
Adresaci warsztatu: Program przeznaczony jest dla uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej.
Metody realizacji warsztatu: Warsztat jest realizowany metodą otwartej komunikacji, która polega na swobodnym wypowiadaniu przemyśleń i zdań na forum klasy. Dodatkowo w trakcie warsztatu przewidziane są metody zwiększające zaangażowanie grupy, takie jak burza mózgów, gry i zabawy psychologiczne, praca grupowa, scenki.
1, 2, 3! Konflikt – jak sobie z nim radzić?
Warsztat wzmacniający kompetencje społeczne dla klas 1-3 oraz 4-6.
Opis: Warsztat „Konflikt – jak sobie z nim radzić?” jest przeznaczony dla klas 1-3 szkół podstawowych. Uczestnicy poprzez zabawy psychologiczne i ciekawe zadania uczą się jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty i wzmacniać relacje z innymi. Poznają oni zjawiska takie jak agresja, przemoc czy empatia, a bezpieczna przestrzeń umożliwia wymianę doświadczeń z nimi związanych. Konstruktywne rozwiązywanie trudnych sytuacji wzmacnia zaufanie, poprawia komunikację, a także rozwija empatię i zdolność do współpracy, co sprzyja integracji grupy.
Cel ogólny: Nauka rozwiązywania konfliktów.
Cele szczegółowe:
1. Zapoznanie się ze zjawiskiem agresji, przemocy i konfliktu.
2. Poznanie sposobów radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami.
3. Wzmocnienie poczucia empatii.
4. Budowanie sieci wsparcia w klasie.
5. Integracja grupy.
Adresaci warsztatu: Program przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej.
Metody realizacji warsztatu: Warsztat jest realizowany metodą otwartej komunikacji, która polega na swobodnym wypowiadaniu przemyśleń i zdań na forum klasy. Dodatkowo w trakcie warsztatu przewidziane są metody zwiększające zaangażowanie grupy, takie jak burza mózgów, gry i zabawy psychologiczne, praca grupowa, scenki.
4, 5, 6, 7, 8! Konflikt – jak sobie z nim radzić?
Opis: Warsztat „Konflikt – jak sobie z nim radzić?” jest przeznaczony dla klas 4-8 szkół podstawowych. Uczestnicy poprzez zabawy psychologiczne i ciekawe zadania uczą się jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty i wzmacniać relacje z innymi. Poznają oni zjawiska takie jak agresja, przemoc, mediacja czy empatia, a bezpieczna przestrzeń umożliwia wymianę doświadczeń z nimi związanych. Konstruktywne rozwiązywanie trudnych sytuacji wzmacnia zaufanie, poprawia komunikację, a także rozwija empatię i zdolność do współpracy, co sprzyja integracji grupy.
Cel ogólny: Nauka rozwiązywania konfliktów.
Cele szczegółowe:
1. Zapoznanie się ze zjawiskiem agresji, przemocy, mediacji i konfliktu.
2. Poznanie sposobów radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami.
3. Wzmocnienie poczucia empatii.
4. Budowanie sieci wsparcia w klasie i integracja grupy. Adresaci warsztatu: Program przeznaczony jest dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej.
Metody realizacji warsztatu: Warsztat jest realizowany metodą otwartej komunikacji, która polega na swobodnym wypowiadaniu przemyśleń i zdań na forum klasy. Dodatkowo w trakcie warsztatu przewidziane są metody zwiększające zaangażowanie grupy, takie jak burza mózgów, gry i zabawy psychologiczne, praca grupowa, scenki.
Jak powiedzieć “nie”? Warsztat asertywności.
Opis: Warsztat „Jak powiedzieć nie ? Warsztat asertywności” jest przeznaczony dla klas 6-8 oraz szkół średnich. Uczestnicy poprzez zabawy i ćwiczenia dowiedzą się, jak mówić o swoich potrzebach, jak być asertywnym. Poznają techniki wyrażania siebie w sposób pewny, ale szanujący innych. Bezpieczna przestrzeń warsztatów sprzyja wymianie doświadczeń i rozwijaniu umiejętności słuchania oraz wyrażania emocji. Efektywna komunikacja pomaga w budowaniu pewności siebie, poprawia relacje z rówieśnikami oraz ułatwia rozwiązywanie trudnych sytuacji. Warsztat sprzyja rozwojowi umiejętności interpersonalnych, które są niezbędne zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym. Cel ogólny: Nauka sposobów efektywnej komunikacji. Cele szczegółowe:
1. Nauka rozumienia komunikacji niewerbalnej.
2. Poznanie sposobów na komunikację w sytuacjach trudnych.
3. Nauka wykorzystywania komunikatu typu ,,Ja’’.
4. Zapoznanie się z tematem asertywnej komunikacji.
5. Ćwiczenie asertywności i komunikatów wprost. Adresaci warsztatu: Program przeznaczony jest dla uczniów klas 6-8 szkoły podstawowej oraz szkół średnich. Metody realizacji warsztatu: Warsztat jest realizowany metodą otwartej komunikacji, która polega na swobodnym wypowiadaniu przemyśleń i zdań na forum klasy. Dodatkowo w trakcie warsztatu przewidziane są metody zwiększające zaangażowanie grupy, takie jak burza mózgów, gry i zabawy psychologiczne, praca grupowa, scenki.
Jak tworzyć i utrzymywać zdrowe relacje z innymi?
Warsztat wzmacniający kompetencje komunikacyjne dla klas 6-8 oraz szkół średnich.
Opis: Warsztat „Jak tworzyć i utrzymywać zdrowe relacje z innymi?” jest przeznaczony dla klas 6-8 oraz szkół średnich. Uczestnicy poprzez interaktywne ćwiczenia i dyskusje uczą się, jak budować zdrowe, pełne zaufania relacje z rówieśnikami i dorosłymi. Poznają zasady stawiania granic oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w kontaktach międzyludzkich. Zajęcia pozwalają na rozpoznanie i zrozumienie technik manipulacyjnych, które mogą pojawić się w relacjach, a także jak się przed nimi chronić. Bezpieczna przestrzeń warsztatów sprzyja wymianie doświadczeń i refleksji, co pomaga uczestnikom lepiej zrozumieć siebie i innych. Uczestnicy zdobywają umiejętności, które pomagają w nawiązywaniu pozytywnych, autentycznych relacji i skutecznej komunikacji.
Cel ogólny: Nauka sposobów na nawiązywanie i utrzymywanie wspierających relacji.
Cele szczegółowe:
1. Nauka umiejętności nawiązywania relacji.
2. Poznanie sposobów na utrzymywanie bliskich i satysfakcjonujących relacji.
3. Nauka rozpoznawania zachowań manipulacyjnych.
4. Ćwiczenie asertywnej komunikacji.
5. Nauka umiejętności stawiania granic. Adresaci warsztatu: Program przeznaczony jest dla uczniów klas 6-8 szkoły podstawowej oraz szkół średnich.
Metody realizacji warsztatu: Warsztat jest realizowany metodą otwartej komunikacji, która polega na swobodnym wypowiadaniu przemyśleń i zdań na forum klasy. Dodatkowo w trakcie warsztatu przewidziane są metody zwiększające zaangażowanie grupy, takie jak burza mózgów, gry i zabawy psychologiczne, praca grupowa, scenki.
Jak technologia wpływa na nasz mózg
Warsztaty dla młodzieży szkół ponadpodstawowych
○ Jak technologia wpływa na nasz system dopaminowy?
○ Jak zarządzać swoją energią i motywacją w świecie pełnym bodźców?
○ Jakie praktyczne strategie możemy wdrożyć, by lepiej funkcjonować?
- Dlaczego rolki (tiktok) są takie “wciągające” i dlaczego nic nam się nie chce po ich oglądaniu?
- Różnica między motywacją wewnętrzną a zewnętrzną.
- Jak technologia wpływa na naszą zdolność do koncentracji i długoterminowej motywacji?
- Paradoks wyboru: nadmiar bodźców prowadzący do braku motywacji.
Zasada równowagi – świadome korzystanie z technologii.
- Techniki zarządzania energią:
○ Praca w blokach czasowych (np. metoda Pomodoro).
○ Ekspozycja na naturalne bodźce (światło słoneczne, aktywność fizyczna).
○ Cykl dopaminowy – jak nagradzać siebie w sposób zrównoważony?
○ Kiedy mamy najwięcej pokładów dopaminy w ciągu dnia?
Wpływ pornografii na system dopaminowy i psychikę
● Jak pornografia wpływa na mózg? – nadmierna stymulacja dopaminowa i osłabienie naturalnych mechanizmów nagrody.
● Negatywne skutki nadmiernego korzystania z pornografii:
○ Spadek motywacji i energii – ogromny wystrzał dopaminy, a później spadek poniżej normy.
○ Warunkowanie bodźców podniecenia.
○ Wzrost prokrastynacji.
○ Potencjalne problemy w relacjach międzyludzkich.
○ Potencjalne problemy w obszarze intymności w relacji romantycznej
Nic mi się nie chce – depresji
warsztaty psychoedukacyjne z tematu depresji oraz wsparcia młodzieży w kryzysie psychicznym. Jak rozróżnić gorszy okres i smutek od choroby? Jak wspierać bliską osobę zmagającą się z depresją oraz gdzie szukać profesjonalnej pomocy tj. u psychologa, psychoterapeuty czy psychiatry?
Celem jest przekazanie uczestnikom wiedzy na temat objawów, przyczyn i mechanizmów depresji oraz wyposażenie ich w praktyczne narzędzia do wspierania osób przeżywających trudności psychiczne. Uczestnicy zapoznają się z różnorodnymi formami objawów depresji – fizycznymi, emocjonalnymi i poznawczymi. Młodzież dowie się jakie czynniki mogą prowadzić do jej rozwoju, oraz zdobędzie umiejętności potrzebne do skutecznego wsparcia osób zmagających się z depresją lub kryzysem psychicznym. Uczestnicy dowiedzą się również, gdzie szukać profesjonalnej pomocy oraz jak zachęcić osoby w kryzysie do skorzystania z niej.
Tematyka warsztatów obejmuje
- objawy depresji i ich rozpoznawanie,
- przyczyny depresji i czynniki ryzyka,
- skuteczne metody wsparcia osób w kryzysie,
- naukę dobrej komunikacji,
- dostępne formy pomocy i profesjonalne wsparcie.
Warsztaty łączą teorię z praktyką, oferując zadania indywidualne oraz grupowe, przestrzeń na dyskusję oraz wymianę doświadczeń.
Grupa odbiorców
Warsztaty kierowane do młodzieży od 12-13 roku życia (8 klasy szkół podstawowych oraz licealiści).
Kiedy nasz mózg idzie na skróty?
– O Stereotypach, uprzedzeniach i heurystykach poznawczych
○ Czym są heurystyki poznawcze i dlaczego nasz mózg ich używa?
○ Jak powstają stereotypy i uprzedzenia?
○ Jakie są konsekwencje „myślenia na skróty” i jak je ograniczać?
- Mózg jako oszczędzający energię komputer – dlaczego nasz umysł woli myślenie szybkie (intuicyjne) od myślenia wolnego (analitycznego)?
- Najważniejsze heurystyki poznawcze: ○ Heurystyka dostępności – jak łatwo dostępne informacje wpływają na nasze decyzje?
○ Heurystyka zakotwiczenia – dlaczego pierwsza informacja ma tak duży wpływ?
○ Heurystyka reprezentatywności – jak kategoryzujemy ludzi i zjawiska
Definicja stereotypów i uprzedzeń – czym się różnią i jak wpływają na nasze decyzje?
- Ewolucyjne podstawy stereotypowego myślenia – czy uprzedzenia mogą mieć „funkcję adaptacyjną”?
- Błędne koło stereotypów – jak działa samospełniająca się przepowiednia?
- Jak heurystyki prowadzą do błędów poznawczych i złych decyzji?
- Jak stereotypy i uprzedzenia wpływają na społeczeństwo, rekrutację i relacje międzyludzkie?
- Techniki redukcji uprzedzeń i stereotypów: ○ Świadome myślenie i zadawanie pytań.
○ Wzmacnianie myślenia analitycznego.
○ Ekspozycja na różnorodne informacje.
- Jak unikać błędów heurystycznych? – strategie podejmowania lepszych decyzji.
○ Jak technologia wpływa na nasz system dopaminowy?
○ Jak zarządzać swoją energią i motywacją w świecie pełnym bodźców?
○ Jakie praktyczne strategie możemy wdrożyć, by lepiej funkcjonować?
Dlaczego rolki (tiktok) są takie “wciągające” i dlaczego nic nam się nie chce po ich oglądaniu?
Różnica między motywacją wewnętrzną a zewnętrzną.
Jak technologia wpływa na naszą zdolność do koncentracji i długoterminowej motywacji?
Paradoks wyboru: nadmiar bodźców prowadzący do braku motywacji.
Zasada równowagi – świadome korzystanie z technologii.
Techniki zarządzania energią:
○ Praca w blokach czasowych (np. metoda Pomodoro).
○ Ekspozycja na naturalne bodźce (światło słoneczne, aktywność fizyczna).
○ Cykl dopaminowy – jak nagradzać siebie w sposób zrównoważony?
○ Kiedy mamy najwięcej pokładów dopaminy w ciągu dnia?
Wpływ pornografii na system dopaminowy i psychikę
● Jak pornografia wpływa na mózg? – nadmierna stymulacja dopaminowa i osłabienie naturalnych mechanizmów nagrody.
● Negatywne skutki nadmiernego korzystania z pornografii:
○ Spadek motywacji i energii – ogromny wystrzał dopaminy, a później spadek poniżej normy.
○ Warunkowanie bodźców podniecenia.
○ Wzrost prokrastynacji.
○ Potencjalne problemy w relacjach międzyludzkich.
○ Potencjalne problemy w obszarze intymności w relacji romantycznej
Prowadzący
Paulina Wajzer – psycholog,
Oliwia Gumienniczek – psycholog,
Natalia Owcarz – psycholog,
Oskar Madej – psycholog,
Julia Wochal – studentka psychologii.
Kontakt:
Szkoły zainteresowane proszę o kontakt mailowy: e-mail: bogumila.katkowska@wcrs.pl, podając w treści maila: Nazwa szkoły, klasa, osoba do kontaktu dla trenerów (mail, telefon, imię i nazwisko opiekuna grupy), tytuł warsztatu, wstępnie termin.
Liczy się kolejność zgłoszeń.
Czas i miejsce warsztatów: szkoła, 2 godziny lekcyjne (1,5h zegarowej) z przerwą po 45 minutach.