WARSZTATY PSYCHOLOGICZNE

Wrocławskie Centrum Rozwoju społecznego organizuje m.in. bezpłatne warsztaty psychologiczne w szkołach rozwijające inteligencję emocjonalną, poszerzające samoświadomość i akceptację emocji oraz poznaniu swoich mocnych stron. Naszym celem jest wsparcie dzieci i młodzieży w obszarze zdrowia psychicznego, poprzez wsparcie psychologiczne. 

Warsztaty 2025/2026

  • Cisza w mojej głowie – uważność i relaksacja. Warsztat wspierający regulację emocji dla klas 1-3. NOWE!

Opis: Warsztat ,,Cisza w mojej głowie – uważność i relaksacja’’ jest adresowany do klas 1-3 szkół podstawowych. Został stworzony z myślą o wspieraniu umiejętności regulacji emocji najmłodszych, a jego głównym celem jest nauka rozpoznawania sygnałów z ciała i redukowania napięcia. W trakcie warsztatu pracujemy metodami takimi jak praca z ciałem, zabawy psychologiczne, prace artystyczne czy gry. Proponowane ćwiczenia zwiększają zaangażowanie dzieci i zachęcają je do aktywnego udziału w zadaniach.

Cel ogólny: Budowanie umiejętności regulacji emocji u najmłodszych.
Cele szczegółowe:
Rozpoznawanie emocji i sygnałów z ciała
Nauka prostych technik relaksacyjnych
Zwiększanie świadomości ciała i jego potrzeb
Ćwiczenie koncentracji i uważności


  • Wyraź emocje poprzez sztukę. Warsztat o wyrażaniu emocji poprzez sztukę dla klas 1-3. NOWE!

Opis: Warsztat ,,Wyraź emocje poprzez sztukę’’ jest adresowany do klas 1-3 szkół podstawowych. Został stworzony z myślą o wspieraniu umiejętności eksplorowania emocji najmłodszych, a jego głównym celem jest nauka nazywania doświadczanych stanów i adekwatnego ich wyrażania. Dzieci uczą się rozładowywania napięcia i twórczego wykorzystywania swoich przeżyć. W trakcie warsztatu pracujemy metodami takimi jak praca z dźwiękiem, prace artystyczne, otwarta komunikacja, relaksacja. Proponowane ćwiczenia zwiększają zaangażowanie dzieci i zachęcają je do aktywnego udziału w zadaniach.

Cel ogólny: Nauka nazywania i wyrażania emocji.
Cele szczegółowe:
Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji
Wyrażanie emocji poprzez różne formy sztuki (rysunek, muzyka, ruch)
Rozwijanie umiejętności otwartej i bezpiecznej komunikacji emocjonalnej
Twórcze wykorzystywanie własnych przeżyć i doświadczeń
Rozładowywanie napięcia poprzez działania artystyczne i relaksacyjne
Budowanie akceptacji dla własnych i cudzych emocji


  • Myśli pod kontrolą. Warsztat o pracy nad negatywnymi myślami dla klas 4-8 szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych. NOWE!

Opis: Warsztat ,,Myśli pod kontrolą’’ jest adresowany do klas 4-8 szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Został stworzony z myślą o wspieraniu umiejętności rozpoznawania nieadaptacyjnych sposobów myślenia, a jego głównym celem jest nauka obserwowania myśli i pracy z negatywnymi myślami. Młodzież uczy się większego wglądu w swoje wnętrze i tego, jak ono wpływa na ich funkcjonowanie. W trakcie warsztatu wykorzystywane są techniki poznawczo-behawioralne. Warsztat jest realizowany metodą otwartej komunikacji, która polega na swobodnym wypowiadaniu przemyśleń i zdań na forum klasy. Dodatkowo w trakcie warsztatu przewidziane są metody zwiększające zaangażowanie grupy, takie jak burza mózgów, gry i zabawy psychologiczne, praca grupowa.

Cel ogólny: Nauka obserwowania myśli i pracy z negatywnymi myślami.
Cele szczegółowe:
Rozpoznawanie i identyfikowanie automatycznych myśli
Odróżnianie myśli wspierających od myśli negatywnych i zniekształconych
Zwiększanie świadomości wpływu myśli na emocje i zachowanie
Nauka technik pracy z negatywnymi i zniekształconymi przekonaniami
Rozwijanie umiejętności konstruktywnego myślenia i autorefleksji
Wzmacnianie otwartości w komunikacji i wyrażaniu własnych przemyśleń


  • Reset dla głowy – techniki, które pomagają, gdy wszystko cię przytłacza. Warsztat o technikach regulacji emocji dla klas 4-8 szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych. NOWE!

Opis: Warsztat ,,Reset dla głowy – techniki, które pomagają, gdy wszystko cię przytłacza’’ jest adresowany do klas 4-8 szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Został stworzony z myślą o wspieraniu umiejętności rozpoznawania objawów stresu w ciele, a jego głównym celem jest nauka rozładowywania napięcia i efektywnego odpoczynku. Młodzież poznaje skutki przewlekłego stresu, a także uczy się planowania i realizowania czynności sprzyjających dobrostanowi psychicznemu. W trakcie warsztatu wykorzystywane są techniki poznawczo-behawioralne. Warsztat jest realizowany metodą otwartej komunikacji, która polega na swobodnym wypowiadaniu przemyśleń i zdań na forum klasy. Dodatkowo w trakcie warsztatu przewidziane są metody zwiększające zaangażowanie grupy, takie jak praca z ciałem, burza mózgów, gry i zabawy psychologiczne.

Cel ogólny: Nauka rozładowywania napięcia i efektywnego odpoczynku.
Cele szczegółowe:
Rozpoznawanie objawów stresu w ciele i psychice
Zwiększanie świadomości wpływu przewlekłego stresu na codzienne funkcjonowanie
Nauka technik redukcji napięcia i stresu
Rozwijanie umiejętności efektywnego odpoczynku i regeneracji
Planowanie działań wspierających dobrostan psychiczny na co dzień
Budowanie otwartości na rozmowę o przeciążeniu psychicznym i szukanie wsparcia


  • Kształtowanie pewności siebie: Walka z body dysmorfobią i zaburzeniami odżywiania. Od 12-13 roku życia (7-8 klasy szkół podstawowych oraz licealiści). NOWE!

Opis: Zapraszamy na wyjątkowy warsztat, który ma na celu zwiększenie świadomości na temat zaburzeń odżywiania oraz dysmorfobii. W dzisiejszym świecie, gdzie media społecznościowe i idealizowane wizerunki ciała mogą wpływać na nasze postrzeganie siebie, ważne jest, aby zrozumieć, jak te problemy mogą dotykać młodych ludzi.

Cele szczegółowe: 

Zrozumiesz, czym są zaburzenia odżywiania i dysmorfobia, jakie są ich objawy oraz przyczyny.
Dowiesz się, jak rozpoznać sygnały, które mogą wskazywać na problemy z odżywianiem lub negatywne postrzeganie własnego ciała.
Poznasz techniki radzenia sobie z presją społeczną i budowania pozytywnego obrazu siebie.
Będziesz miał/a okazję do dzielenia się swoimi doświadczeniami w bezpiecznej i wspierającej atmosferze.


  • Jak technologia wpływa na nasz mózg? dla szkół ponadpodstawowych. 

Opis: Warsztat, który odkryje przed Wami tajemnice wpływu technologii na nasz mózg! W dzisiejszym świecie, gdzie smartfony, media społecznościowe i gry komputerowe są na porządku dziennym, warto zrozumieć, jak te narzędzia kształtują nasze myślenie, emocje i zachowania.

  • Jak technologia wpływa na nasz system dopaminowy?
  • Jak zarządzać swoją energią i motywacją w świecie pełnym bodźców?
  • Jakie praktyczne strategie możemy wdrożyć, by lepiej funkcjonować?

Techniki zarządzania energią:

  • Praca w blokach czasowych (np. metoda Pomodoro).
  • Ekspozycja na naturalne bodźce (światło słoneczne, aktywność fizyczna).
  • Cykl dopaminowy – jak nagradzać siebie w sposób zrównoważony?
  • Kiedy mamy najwięcej pokładów dopaminy w ciągu dnia?

Wpływ pornografii na system dopaminowy i psychikę

Jak pornografia wpływa na mózg? – nadmierna stymulacja dopaminowa i osłabienie naturalnych mechanizmów nagrody.
Negatywne skutki nadmiernego korzystania z pornografii:
Spadek motywacji i energii – ogromny wystrzał dopaminy, a później spadek poniżej normy.
Warunkowanie bodźców podniecenia.
Wzrost prokrastynacji.
Potencjalne problemy w relacjach międzyludzkich.
Potencjalne problemy w obszarze intymności w relacji romantycznej


  • Nic mi się nie chce – o depresji. Od 12-13 roku życia (8 klasy szkół podstawowych oraz licealiści).

Opis: warsztaty psychoedukacyjne z tematu depresji oraz wsparcia młodzieży w kryzysie psychicznym. Jak rozróżnić gorszy okres i smutek od choroby? Jak wspierać bliską osobę zmagającą się z depresją oraz gdzie szukać profesjonalnej pomocy tj. u psychologa, psychoterapeuty czy psychiatry?

Celem jest przekazanie uczestnikom wiedzy na temat objawów, przyczyn i mechanizmów depresji oraz wyposażenie ich w praktyczne narzędzia do wspierania osób przeżywających trudności psychiczne. Uczestnicy zapoznają się z różnorodnymi formami objawów depresji – fizycznymi, emocjonalnymi i poznawczymi. Młodzież dowie się jakie czynniki mogą prowadzić do jej rozwoju, oraz zdobędzie umiejętności potrzebne do skutecznego wsparcia osób zmagających się z depresją lub kryzysem psychicznym. Uczestnicy dowiedzą się również, gdzie szukać profesjonalnej pomocy oraz jak zachęcić osoby w kryzysie do skorzystania z niej.

Tematyka warsztatów obejmuje objawy depresji i ich rozpoznawanie, przyczyny depresji i czynniki ryzyka,
skuteczne metody wsparcia osób w kryzysie, naukę dobrej komunikacji, dostępne formy pomocy i profesjonalne wsparcie.
Warsztaty łączą teorię z praktyką, oferując zadania indywidualne oraz grupowe, przestrzeń na dyskusję oraz wymianę doświadczeń.


  • Kiedy nasz mózg idzie na skróty? – O Stereotypach, uprzedzeniach i heurystykach poznawczych dla szkół ponadpodstawowych.

Opis: Zapraszamy na fascynujący warsztat, który pomoże Ci zrozumieć, jak działają nasze umysły i dlaczego czasami podejmujemy decyzje, które mogą być mylne. W trakcie spotkania przyjrzymy się zjawiskom takim jak stereotypy, uprzedzenia oraz heurystyki poznawcze – czyli mentalne skróty, które pomagają nam w codziennym życiu, ale mogą prowadzić do błędnych wniosków.

Dowiesz się, czym są stereotypy i jak wpływają na nasze postrzeganie innych ludzi.
Zrozumiesz, jak uprzedzenia kształtują nasze opinie i zachowania.
Poznasz różne rodzaje heurystyk oraz ich rolę w podejmowaniu decyzji.
Weźmiesz udział w interaktywnych ćwiczeniach, które pomogą Ci dostrzegać te mechanizmy w codziennym życiu.
Warsztat jest doskonałą okazją do rozwijania krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy sytuacji społecznych.

  • Czym są heurystyki poznawcze i dlaczego nasz mózg ich używa?
  • Jak powstają stereotypy i uprzedzenia?
  • Jakie są konsekwencje „myślenia na skróty” i jak je ograniczać?
  • Heurystyka zakotwiczenia – dlaczego pierwsza informacja ma tak duży wpływ?
  • Heurystyka reprezentatywności – jak kategoryzujemy ludzi i zjawiska

Definicja stereotypów i uprzedzeń – czym się różnią i jak wpływają na nasze decyzje?

  • Ewolucyjne podstawy stereotypowego myślenia – czy uprzedzenia mogą mieć „funkcję adaptacyjną”?
  • Błędne koło stereotypów – jak działa samospełniająca się przepowiednia?
  • Jak heurystyki prowadzą do błędów poznawczych i złych decyzji?
  • Jak stereotypy i uprzedzenia wpływają na społeczeństwo, rekrutację i relacje międzyludzkie?
  • Techniki redukcji uprzedzeń i stereotypów: ○ Świadome myślenie i zadawanie pytań.

Wzmacnianie myślenia analitycznego.

Ekspozycja na różnorodne informacje.

Jak unikać błędów heurystycznych? – strategie podejmowania lepszych decyzji.

  • Jak technologia wpływa na nasz system dopaminowy?
  • Jak zarządzać swoją energią i motywacją w świecie pełnym bodźców?
  • Jakie praktyczne strategie możemy wdrożyć, by lepiej funkcjonować?

 

Kontakt:

Szkoły zainteresowane proszę o kontakt mailowy: e-mail: bogumila.katkowska@wcrs.pl, podając w treści maila: Nazwa szkoły, klasa, osoba do kontaktu dla trenerów (mail, telefon, imię i nazwisko opiekuna grupy), tytuł warsztatu, wstępnie termin. Liczba warsztatów jest ograniczona.

Zapisy od 1 września 2025 r. 

Czas i miejsce warsztatów: szkoła, warsztaty trwają 2 godziny lekcyjne (1,5h zegarowej) z przerwą po 45 minutach. 

Bezpłatne

wke.wcrs.wroclaw.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.