Warsztaty Kompetencji Rodzicielskich
Bycie rodzicem to jedna z najważniejszych, a zarazem najbardziej wymagających ról w życiu. Nasze warsztaty kompetencji rodzicielskich powstały z myślą o tych, którzy chcą budować świadome, pełne szacunku i zrozumienia relacje ze swoimi dziećmi.
Podczas spotkań uczestnicy:
uczą się skutecznej komunikacji z dzieckiem,
odkrywają sposoby na radzenie sobie z trudnymi emocjami – swoimi i dziecka,
poznają praktyczne narzędzia wychowawcze, które wspierają rozwój i samodzielność,
otrzymują przestrzeń do wymiany doświadczeń i wzajemnego wsparcia z innymi rodzicami.
Warsztaty prowadzone są w formie interaktywnych zajęć, w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. Nie chodzi o gotowe recepty, ale o wspólne poszukiwanie rozwiązań, które najlepiej odpowiadają potrzebom każdej rodziny.
Zapraszamy wszystkich rodziców, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności, lepiej rozumieć swoje dzieci i czerpać więcej radości z rodzicielstwa.
Cykl warsztatów jest bezpłatny i kierowany do rodziców zarówno młodszych dzieci jak i starszej nastoletniej młodzieży.
Warsztat 1: Relacja z dzieckiem – jak o nią dbać?
- Czym jest „dobra relacja” z dzieckiem?
Główne filary relacji: zaufanie, otwartość, empatia, wspólne doświadczenia.
„Kiedy dziecko czuje się widziane, słyszane i rozumiane, jego mózg rozwija się w kierunku odporności i zdrowia psychicznego.”
- Postawy rodzicielskie i ich wpływ na relację
Krótkie przedstawienie klasyfikacji postaw (na podstawie M. Tyszkowej i współczesnych badań) - Postawy sprzyjające budowaniu relacji: akceptacja, dialog, granice z miłością.
- Negatywny wpływ nadmiernej kontroli, oceniania, emocjonalnej nieobecności.
- Bycie uważnym w relacji – co to oznacza?
Uważność = bycie “tu i teraz” z dzieckiem (na podstawie ujęcia mindfulness w rodzicielstwie – Kabat-Zinn, 2016). - Znaczenie małych gestów: wspólny czas, kontakt wzrokowy, dotyk, rozmowa bez przerywania.
Wykład, Ćwiczenia i dyskusje
Termin: 16.10.2025 r., godz. 16:30-19:30
Miejsce: pl. Dominikański 6 sala 210 na drugim piętrze
Warsztat 2: Emocje – jak je rozumieć i wspierać u siebie i dziecka?
- Emocje w rodzinie – nieuniknione i potrzebne
Czym są emocje i jaka jest ich funkcja?
Emocje jako kompas i sygnał, nie wróg.
Emocje = energia + informacja (J. Juul).
Krótkie przypomnienie podstawowych emocji i ich funkcji.
„Złość dziecka to często wołanie o relację, a nie problem do naprawienia.”
- Rozwój emocjonalny dziecka w wieku 7–17 lat
Dzieci młodsze (7–12 lat): uczą się nazw emocji i sposobów wyrażania.
Nastolatki (13–17 lat): intensywność emocji, impulsywność, potrzeba autonomii. - Co dziecko/nastolatek może czuć, ale nie potrafi powiedzieć: „Nie chcę iść do szkoły” – lęk, presja, wstyd.
- Rola dorosłego: „być lustrem emocji, nie sędzią”.
Część praktyczna: Rozpoznaj – nazwij – zareaguj
„Empatia wobec dziecka zaczyna się od empatii wobec siebie jako rodzica.”
Wykład, Ćwiczenia i dyskusje
Termin: 22.10.2025 r., godz. 16:30-19:30
Miejsce: pl. Dominikański 6 sala 210 na drugim piętrze
Warsztaty 3: Jak rozmawiać, by budować relację – Komunikacja bez przemocy w relacjach z dziećmi
- Czym jest Komunikacja bez Przemocy (NVC)?
Krótkie przedstawienie założeń NVC wg Marshalla Rosenberga.
Filary NVC:
1. Obserwacja bez oceniania
2. Wyrażanie uczuć
3. Identyfikacja potrzeb
4. Formułowanie próśb zamiast żądań
„Słowa mogą być oknami albo murami” – M. Rosenberg
- Dlaczego NVC jest skuteczna w relacji z dzieckiem?
Dzieci lepiej reagują na komunikaty oparte na empatii niż na groźby, kary czy moralizowanie. - Komunikacja bez przemocy wspiera rozwój kompetencji emocjonalnych.
- Buduje bezpieczeństwo emocjonalne i zmniejsza konflikty.
- Jak przemoc może przejawiać się w codziennej komunikacji?
- Przykłady tzw. mikroprzemocy: etykietowanie, porównywanie, zawstydzanie, „bo tak”, grożenie.
- Różnica między karą a konsekwencją.
- Jak komunikować granice z szacunkiem?
Wykład, Ćwiczenia i dyskusje
Termin: 5.11.2025 r., godz. 16:30-19:30
Miejsce: pl. Dominikański 6 sala 210 na drugim piętrze
Warsztat 4: Cyfrowy dobrostan – jak zachować równowagę w rodzinie?
- Wpływ ekranów na mózg dziecka i nastolatka
Krótkie omówienie badań neuropsychologicznych:
Przeciążenie bodźcami a uwaga i sen.
Dopamina i mechanizmy uzależnienia cyfrowego (scrollowanie, gaming, short video loops). - Wpływ na funkcjonowanie płata czołowego – impulsywność, emocje, planowanie.
„Technologia nie jest zła – chodzi o to, jak i ile z niej korzystamy.” (Catherine Steiner-Adair)
- Relacje w dobie ekranów
Ekrany jako przeszkoda w „mikro-momentach” kontaktu (Siegel, 2020).
Efekt „półobecnego rodzica” – spadek jakości komunikacji.
Dziecko nie rozróżnia: „Mama pracuje” vs „Mama ignoruje mnie z telefonem”.
Wykład, Ćwiczenia i dyskusje
Termin: 20.11.2025 r., godz. 16:30-19:30
Miejsce: pl. Dominikański 6 sala 210 na drugim piętrze
Prowadząca warsztaty: Agnieszka Latus – “Jestem psycholożką, psychoterapeutką systemową, pracującą z dziećmi, młodzieżą, rodzinami i parami. Specjalizuję się w diagnozie i terapii dzieci i młodzieży, w szczególności w obszarze spektrum autyzmu, ADHD i zaburzeń odżywiania. Prowadzę także szkolenia dla rodziców, psychologów i nauczycieli, wspierając ich w budowaniu efektywnej sieci wsparcia. Od 2016 roku jestem związana z Ogólnopolskim Centrum Zaburzeń Odżywiania, gdzie prowadzę programy dla specjalistów”.
Formularz zgłoszeniowy: