WARSZTATY KOMPETENCJI WYCHOWAWCZYCH DLA RODZICÓW

Warsztaty Kompetencji Rodzicielskich

Bycie rodzicem to jedna z najważniejszych, a zarazem najbardziej wymagających ról w życiu. Nasze warsztaty kompetencji rodzicielskich powstały z myślą o tych, którzy chcą budować świadome, pełne szacunku i zrozumienia relacje ze swoimi dziećmi.

Podczas spotkań uczestnicy:

  • uczą się skutecznej komunikacji z dzieckiem,

  • odkrywają sposoby na radzenie sobie z trudnymi emocjami – swoimi i dziecka,

  • poznają praktyczne narzędzia wychowawcze, które wspierają rozwój i samodzielność,

  • otrzymują przestrzeń do wymiany doświadczeń i wzajemnego wsparcia z innymi rodzicami.

Warsztaty prowadzone są w formie interaktywnych zajęć, w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. Nie chodzi o gotowe recepty, ale o wspólne poszukiwanie rozwiązań, które najlepiej odpowiadają potrzebom każdej rodziny.

Zapraszamy wszystkich rodziców, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności, lepiej rozumieć swoje dzieci i czerpać więcej radości z rodzicielstwa.

Cykl warsztatów jest bezpłatny i kierowany do rodziców zarówno młodszych dzieci jak i starszej nastoletniej młodzieży. 

Warsztat 1: Relacja z dzieckiem – jak o nią dbać?

  • Czym jest „dobra relacja” z dzieckiem?
    Główne filary relacji: zaufanie, otwartość, empatia, wspólne doświadczenia.

„Kiedy dziecko czuje się widziane, słyszane i rozumiane, jego mózg rozwija się w kierunku odporności i zdrowia psychicznego.”

  • Postawy rodzicielskie i ich wpływ na relację
    Krótkie przedstawienie klasyfikacji postaw (na podstawie M. Tyszkowej i współczesnych badań)
  • Postawy sprzyjające budowaniu relacji: akceptacja, dialog, granice z miłością.
  • Negatywny wpływ nadmiernej kontroli, oceniania, emocjonalnej nieobecności.
  • Bycie uważnym w relacji – co to oznacza?
    Uważność = bycie “tu i teraz” z dzieckiem (na podstawie ujęcia mindfulness w rodzicielstwie – Kabat-Zinn, 2016).
  • Znaczenie małych gestów: wspólny czas, kontakt wzrokowy, dotyk, rozmowa bez przerywania.

 Wykład, Ćwiczenia i dyskusje

Termin: 16.10.2025 r., godz. 16:30-19:30

Miejsce: pl. Dominikański 6 sala 210 na drugim piętrze

Prowadząca warsztaty: Agnieszka Latus  –psycholożka, psychoterapeutka systemowa

 


Warsztat 2: Emocje – jak je rozumieć i wspierać u siebie i dziecka?

  • Emocje w rodzinie – nieuniknione i potrzebne
    Czym są emocje i jaka jest ich funkcja?
    Emocje jako kompas i sygnał, nie wróg.
    Emocje = energia + informacja (J. Juul).
    Krótkie przypomnienie podstawowych emocji i ich funkcji.

„Złość dziecka to często wołanie o relację, a nie problem do naprawienia.”

  • Rozwój emocjonalny dziecka w wieku 7–17 lat
    Dzieci młodsze (7–12 lat): uczą się nazw emocji i sposobów wyrażania.
    Nastolatki (13–17 lat): intensywność emocji, impulsywność, potrzeba autonomii.
  • Co dziecko/nastolatek może czuć, ale nie potrafi powiedzieć: „Nie chcę iść do szkoły” – lęk, presja, wstyd.
  • Rola dorosłego: „być lustrem emocji, nie sędzią”.
    Część praktyczna: Rozpoznaj – nazwij – zareaguj

 „Empatia wobec dziecka zaczyna się od empatii wobec siebie jako rodzica.”

Wykład, Ćwiczenia i dyskusje

Termin: 22.10.2025 r., godz. 16:30-19:30

Miejsce: pl. Dominikański 6 sala 210 na drugim piętrze

Prowadząca warsztaty: Dorota Laska – psycholożka, psychoterapeutka oraz  pedagożką


Warsztaty 3: Jak rozmawiać, by budować relację – Komunikacja bez przemocy w relacjach z dziećmi

  • Czym jest Komunikacja bez Przemocy (NVC)?
    Krótkie przedstawienie założeń NVC wg Marshalla Rosenberga.
    Filary NVC:
    1. Obserwacja bez oceniania
    2. Wyrażanie uczuć
    3. Identyfikacja potrzeb
    4. Formułowanie próśb zamiast żądań

„Słowa mogą być oknami albo murami” – M. Rosenberg

  • Dlaczego NVC jest skuteczna w relacji z dzieckiem?
    Dzieci lepiej reagują na komunikaty oparte na empatii niż na groźby, kary czy moralizowanie.
  • Komunikacja bez przemocy wspiera rozwój kompetencji emocjonalnych.
  • Buduje bezpieczeństwo emocjonalne i zmniejsza konflikty.
  • Jak przemoc może przejawiać się w codziennej komunikacji?
  • Przykłady tzw. mikroprzemocy: etykietowanie, porównywanie, zawstydzanie, „bo tak”, grożenie.
  • Różnica między karą a konsekwencją.
  • Jak komunikować granice z szacunkiem?

Wykład, Ćwiczenia i dyskusje

Termin: 4.11.2025 r., godz. 16:30-19:30

Miejsce: pl. Dominikański 6 sala 210 na drugim piętrze

Prowadząca warsztaty: Agnieszka Latus  –psycholożka, psychoterapeutka systemowa


Warsztat 4: Cyfrowy dobrostan – jak zachować równowagę w rodzinie?

  • Wpływ ekranów na mózg dziecka i nastolatka
    Krótkie omówienie badań neuropsychologicznych:
    Przeciążenie bodźcami a uwaga i sen.
    Dopamina i mechanizmy uzależnienia cyfrowego (scrollowanie, gaming, short video loops).
  • Wpływ na funkcjonowanie płata czołowego – impulsywność, emocje, planowanie.

 „Technologia nie jest zła – chodzi o to, jak i ile z niej korzystamy.” (Catherine Steiner-Adair)

  • Relacje w dobie ekranów
    Ekrany jako przeszkoda w „mikro-momentach” kontaktu (Siegel, 2020).
    Efekt „półobecnego rodzica” – spadek jakości komunikacji.
    Dziecko nie rozróżnia: „Mama pracuje” vs „Mama ignoruje mnie z telefonem”.

Wykład, Ćwiczenia i dyskusje

Termin: 19.11.2025 r., godz. 16:30-19:30

Miejsce: pl. Dominikański 6 sala 210 na drugim piętrze

Prowadząca warsztaty: Agnieszka Latus – “Jestem psycholożką, psychoterapeutką systemową, pracującą z dziećmi, młodzieżą, rodzinami i parami. Specjalizuję się w diagnozie i terapii dzieci i młodzieży, w szczególności w obszarze spektrum autyzmu, ADHD i zaburzeń odżywiania. Prowadzę także szkolenia dla rodziców, psychologów i nauczycieli, wspierając ich w budowaniu efektywnej sieci wsparcia. Od 2016 roku jestem związana z Ogólnopolskim Centrum Zaburzeń Odżywiania, gdzie prowadzę programy dla specjalistów”. 

Prowadząca warsztaty: Dorota Laska – “psycholożka, psychoterapeutka oraz  pedagożką. Ukończyłam studia magisterskie z psychologii na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu oraz z pedagogiki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W swojej pracy terapeutycznej korzystam głównie z podejścia poznawczo-behawioralnego (CBT), technik tzw. trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej oraz filozofii terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR). Specjalizuję się w terapii dzieci, młodzieży oraz wspieraniu rodziców w trudnościach wychowawczych i emocjonalnych. Pomagam pacjentom zmagającym się m.in. z zaburzeniami odżywiania, zaburzoną relacją z jedzeniem oraz problemami z regulacją emocji.

 

UWAGA! ZAPISY ZAKOŃCZONE

wke.wcrs.wroclaw.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.