Eksperymenty

Oto lista ciekawych eksperymentów, które można przeprowadzić w domu.  Doświadczenia wykonuj zawsze pod opieką osób dorosłych.

Rakieta i inne eksperymenty z fizyki

Eksperymenty – Chromatografia

Ciśnienie atmosferyczne
Materiały: Butelka z dużym otworem (np. po soku „Kubuś”), jajko kurze ugotowane na twardo (bez skorupki), jajko ugotowane na twardo w skorupce, które namoczymy w silnie stężonym roztworze soli przez parę godzin

Przebieg: Połóż jajko na otworze butelki i sprawdź, czy jajko się mieści w butelce. Zabierz jajko i wrzuć do butelki kawałek palącego się papieru, spróbuj ponownie włożyć jajko do butelki. To samo zrób z jajkiem w skorupce namoczonym w roztworze soli.

UWAGA! Eksperyment wykonaj pod opieką dorosłego!

Uwaga!
Zawsze bądź rozważny i dbaj o bezpieczeństwo!
O chęci wykonania doświadczenia, eksperymentu musicie poinformować rodziców, uzyskać ich akceptację, a czasem także poprosić ich o pomoc.
 
 
Jeśli jesteś ciekawskim “naukowcem i badaczem” to ciekawe doświadczenia-eksperymenty do wykonanie w domu możesz znaleźć na stronach:
 
Eksperymenty na YOU TUBE:
 

 

Nauczyciel DZIECIĘCEGO EKSPERYMENTOWANIA:

Aleksandra PILAK

Jak zbudować model poduszkowca?

Dlaczego wszyscy „lajkujemy”?

Gdzie pieprz rośnie?

Fundacja Uniwersytet Dzieci dzieli się zasobami edukacyjnymi!

Z myślą o rodzicach i dzieciach spędzających czas w domach, zebraliśmy aktywności i proste naukowe doświadczenia dla dzieci. Materiały dostosowane są odpowiednio do wieku dzieci: 6-7 lat, 8-9 lat i 10-11 lat.

LINK do strony z materiałami. 

Stwórz Uniwersytet Dzieci w domu i pobierz scenariusze stworzone na podstawie dziecięcych pytań!

Dzieci najchętniej uczą się tego, co je interesuje, dlatego angażuj swoje dziecko do aktywnego odkrywania świata nauki. Eksperymentuj razem z nim!

W domu nie musi być nudno.

Czy matematyka może przydać się w kuchni?

Jak powstawały nazwiska?

Czym jest cyfrowy ślad?

Fundacja Uniwersytet Dzieci dzieli się zasobami edukacyjnymi!

Z myślą o rodzicach i dzieciach spędzających czas w domach, zebraliśmy aktywności i proste naukowe doświadczenia dla dzieci. Materiały dostosowane są odpowiednio do wieku dzieci: 6-7 lat, 8-9 lat i 10-11 lat.

LINK do II części materiałów

Część III materiałów #UDwdomu

A wśród nich między innymi:

  • Co kryją w sobie żelkowe misie?
  • Dlaczego żarówka świeci?
  • Dlaczego flagi mają różne barwy?

Link do III części materiałów 

Część IV materiałów #UDwdomu

A wśród nich między innymi:

  • Dlaczego cieknie nam ślinka?
  • Po co ptakom pióra?
  • Jak wpaść na świetny pomysł?

Link do IV części materiałów

Fundacja Uniwersytet Dzieci z radością dzieli się już IV częścią zasobów edukacyjnych!

Część V i VI materiałów #UDwdomu

Wracamy z kolejną porcją materiałów Uniwersytetu Dzieci w Domu.

Tym razem przygotowaliśmy materiały w nieco innej formie –  filmowe instrukcje prostych doświadczeń i zadań, które przygotowały koordynatorki Uniwersytetu Dzieci oraz współpracujący z nami naukowcy.

Zachęcamy do skorzystania z gotowych filmów, dzięki którym dzieci zamienią swój pokój w  naukowe laboratorium 😉

  1. Playlista z instrukcjami wykonania prostych doświadczeń
  2. Biolog dr Piotr Klepacki opowiada o ciekawostkach świata zwierząt i szuka odpowiedzi na pytanie jak odróżnić jajko surowe od ugotowanego bez rozbijania go? 
  3. Dr inż. Cezary Kołaciński z Instytutu Technologii Elektronowej i wykładowca Uniwersytetu Dzieci odpowiada na pytanie dlaczego rzeczy mają różne kolory?
  4. Inżynier lotniczy Szymon Gryś dzieli się ciekawostkami ze świata fizyki i odpowie na pytanie jak temperatura wpływa na ruch cząsteczek?

Trwa kampania #PytanieJestDobre

Wierzymy, że to ciekawość jest kluczem do rozwoju. Co tydzień w naszych mediach będzie pojawiać się radosna animacja z pytaniem. Sprawdź, czy znasz na nie odpowiedzi! 

Materiały udostępnione przez Uniwersytet Dzieci

Część VII i VIII materiałów #UDwdomu

  • Jak łapać rodzinną równowagę?
  • Jak odnaleźć się w świecie emocji?
  • Jak nie zgubić się w świecie obowiązków?

W poradnikach wyjaśniamy jak odczytywać emocje oraz jak sobie z nimi radzić. Odpowiadamy również na pytania dlaczego planowanie jest ważne i jak prawidłowo dzielić się obowiązkami z dziećmi. W każdym z poradników znajdują się ćwiczenia do wykonania.

Zapraszamy do pobrania materiałów ze strony

Czy kryzys jest zły? Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji kryzysowej i konsekwencjach z niej płynących?

Przedstawiamy kolejną porcję materiałów, przygotowanych z myślą o rodzicach –  artykuł Marii Libiszewskiej – pedagoga, psychologa, coacha i autorki wielu scenariuszy lekcji z zakresu psychologii i emocji.

W artykule znajdziecie propozycje ćwiczeń, których zadaniem jest umacnianie więzi z dzieckiem oraz wspieranie go w radzeniu sobie z pandemią, izolacją i zmianą.

Radość pytania, moc doświadczania! 

Obserwuj kampanię #PytanieJestDobre

Udostępniaj dalej, niech ciekawość rośnie!

Materiały rekomendowane przez Uniwersytet Dzieci

Część IX materiałów #UDwDomu

Jak zachęcić dziecko do uczenia się? Jak podnieść koncentrację dziecka? Jak prawidłowo wspierać samodzielną pracę dziecka?

Metodą Pytań i Doświadczeń!

Przedstawiamy przewodnik, który pomoże w nauczaniu domowym.

A w nim: praktyczne wskazówki i przydatne ćwiczenia, które wzmocnią u Twojego dziecka umiejętność skupiania uwagi. Przewodnik jest uzupełniony o rzetelne źródła wiedzy, podzielone ze względu na etap edukacji i tematykę.

Zapraszam do pobrania naszego przewodnika.

 

Radość pytania, moc doświadczania! 

Obserwuj kampanię #PytanieJestDobre