Studium PROSPECTUS

Zmiany cywilizacyjne postępują w takim tempie, że nie sposób przewidzieć jakie umiejętności przydadzą się w przyszłości. Żeby sprostać tym wyzwaniom ludziom potrzebna będzie zdolność zdobywania wiedzy, przetwarzania jej przez umysł otwarty na przyszłość. Zadaniem uczących jest wyposażenie  osób kształcących się w narzędzia pozwalające na  optymalną adaptację do zmieniających się warunków, której wyrazem będzie poczucie satysfakcji życiowej i szczęście.

Program Studium PROPECTUS skierowany jest do uczniów klas II i III szkół ponadpodstawowych, którzy potrafią niekonwencjonalnie myśleć, są poszukujący, krytyczni, interesują się wieloma dziedzinami wiedzy. Celem projektu jest przekazanie uczestnikom wiedzy i rozwijanie umiejętności, pozwalających na osiągnięcie ponadprzeciętnego poziomu w zakresie:

W ramach projektu odbędą się zajęcia z następujących tematów.

Niekonwencjonalne rozwiązywanie problemów z myśleniem analitycznym i praktycznym – Patrycja Frania-Seniuk

Kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów to jedna z ważniejszych kompetencji przyszłości. To umiejętność potrzebna w każdej płaszczyźnie naszego życia. Wydaje się, że nieco zaniedbywana na gruncie szkolnym, a przez to i mało rozwijana, podczas gdy w świecie zawodowym bardzo pożądana. Podczas naszych zajęć będziemy się uczyć, jak tę kreatywność w sobie odnaleźć, jak różne wymiary może ona mieć. Będziemy się również przekonywać o tym, że każdy z nas może w sobie kreatywność odnaleźć, wystarczy wiedzieć czego i jak szukać. A my dodatkowo będziemy się uczyć, jak jej używać.

Psychologia komunikacji i efektywna współpraca w zespole projektowym – Monika Szymonek-Stec

Program rozwija umiejętności psychologiczne oraz kompetencje zarówno intrapersonalne jak i interpersonalne, mające na celu budowanie i utrzymywanie dobrych relacji pomiędzy członkami zespołu oraz osiąganie wspólnych celów. Warsztat pozwala rozpoznać i zrozumieć osobisty, preferowany styl komunikacji i działania oraz rozwija umiejętność rozpoznawania stylów komunikacji i zachowania innych osób.
Na bazie rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych uczestnicy poznają zasady efektywnej współpracy podczas grupowej pracy projektowej. Zapoznają się z metodologią Design Thinking, doświadczają procesu, poznają narzędzia oraz przechodzą przez wszystkie elementu procesu na realnym wyzwaniu projektowym. Doskonalą umiejętność właściwego definiowania problemu oraz umiejętność szukania innowacyjnych rozwiązań (myślenie out of the box).

Perspektywy etyczno-filozoficzne w epoce technologii – Piotr Łukomski

Czy istnieje różnica pomiędzy dobrym człowiekiem i dobrym robotem? Czy zdolność do podejmowania bezstronnych (sprawiedliwych) decyzji czyni Sztuczną Inteligencję stroną w sporach moralnych? Czy powinniśmy projektować szczęśliwe roboty, bo szczęście to cel istnienia każdej myślącej istoty? Czy robot w stanie melancholii budziłby nasze współczucie? A co z poczuciem humoru i zdolnością do uprawiania sztuk pięknych?
Współczesna rewolucja technologii informacyjnych prowadzi do odczarowania ludzkiej inteligencji i umysłu. Rozszerza ona przez to również zakres problemów etycznych, które w różnych tradycjach kulturowych były związane z istnieniem jednego gatunku myślącego. Czym w takim razie jest myślenie jeśli możemy je zaprojektować? Czym jest podmiot moralny, który w pierwszym rzędzie dąży do poznania samego siebie, jeśli może on zostać skonstruowany? Czy perspektywa ludzkiego umysłu jest perspektywą odchodzącego gatunku? Jakie miejsce wśród tych problemów zajmuje ludzka zdolność do kreatywnego rozwiązywania problemów, która jest nie tylko istotą sztuki, ale również nauki i technologii?

Retoryka – oratorstwo, perswazja – Dorota Garbicz-Stodolna

Sztuka retoryki swymi korzeniami sięga starożytności, jednak nie traci na aktualności. Jak zatem może pomóc współczesnemu mówcy podczas wystąpienia? Po pierwsze: pokaże jak stworzyć tekst, który przyciągnie uwagę i przekona. Po drugie: wskaże drogę do odpowiedniej pracy głosem i gestem. Po trzecie: zaprezentuje techniki mówienia z pamięci oraz pokonywania lęku przed wystąpieniami. Warsztaty z retoryki pokażą jak mówić pięknie i skutecznie, czyli tak, żeby inny chcieli nas słuchać.

W świecie wiedzy. Jak poznajemy – Wojciech Małecki.

Celem przedmiotu (bloku) jest rozwijanie i pogłębianie umiejętności zdobywania wiedzy, posługiwania się nią i krytycznego podejścia do wiedzy własnej i wspólnej. Ważne będzie budowanie świadomości własnej wiedzy. Na zajęciach uczniowie zbadają własności wiedzy, dowiedzą się o sposobach (metodach) poznawania, przeanalizują specyfikę poznawania i cechy wiedzy w kilku obszarach, poznają ograniczenia wiedzy, nauczą się odróżniać wiedzę od pseudowiedzy. Podejmą też refleksje nad wiedzą własną i wspólną. Będziemy zachęcali uczestników (poprzez odpowiednie ćwiczenia) do zastanowienia się nad swoimi doświadczeniami poznawczymi w szkole i w życiu codziennym oraz do rozważenia odpowiedzialności własnej i społecznej związanej ze zdobywaniem wiedzy oraz posługiwaniem się nią. Zajęcia będą prowadzone w formie konwersatoriów, dyskusji, warsztatów. Zwieńczeniem zajęć staną się krótkie opracowania dotyczące metod poznawania i własności wiedzy w wybranej przez każdego uczestnika dziedzinie.

Aktualnie rozpoczynamy zapisy do III edycji projektu. Do udziału zapraszamy uczniów szkół ponadpodstawowych z Wrocławia oraz Aglomeracji Wrocławskiej, którzy w roku szkolnym 2023/2024 będą w III klasie. Aby wziąć udział w projekcie należy do 02 października 2023 (przedłużony termin) przesłać skan wypełnionego formularza zgłoszeniowego (w załączeniu). Osoby, które prześlą formularze zostaną zaproszone na rozmowę. Spośród zgłoszonych kandydatów Rada Programowa wyłoni grupę zakwalifikowaną do projektu. Ostateczna liczba uczestników (ok. 20 osób) zostanie ogłoszona 11 października 2023.

12 października 2023 zaprosimy uczestników oraz ich Rodziców/Opiekunów prawnych na spotkanie organizacyjne, na którym poprosimy o podpisanie kontraktu określającego prawa i obowiązki uczestników oraz organizację zajęć w ramach projektu Studium PROSPECTUS. Zajęcia rozpoczną się w sobotę 21 października 2023. Projekt obejmuje 45 godzin zegarowych zajęć w podziale na 5 tematów. Zajęcia odbywają się w soboty od października 2023 do marca 2024 w godzinach 09:00-14:00 – zgodnie z przygotowanym grafikiem, który zostanie przedstawiony na pierwszym spotkaniu organizacyjnym. Dodatkowo, przed rozpoczęciem zajęć odbędą się zajęcia integrujące, wprowadzające. 

Udział w projekcie jest bezpłatny. Zgłoszenia prosimy przesłać na adres: anna.ducka@wcrs.pl

REGULAMIN

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY – załącznik nr 1

KONTRAKT – załącznik nr 2

ULOTKA INFORMACYJNA021

Autor: www.wroclaw.pl

Autorką projektu jest pani dr Maria Grygier-Frąckiewicz – absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor psychologii. Autorka artykułów, książek mających charakter poradników i programów terapeutycznych i wspomagających rozwój dzieci i młodzieży. Prowadzi konsultacje dla rodziców i nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą uzdolnioną.      

OPINIE O PROJEKCIE

Zapraszamy do obejrzenia podsumowania I edycji projektu: https://youtu.be/6Fc9qHOBqNI oraz do wysłuchania rozmów z :

 

Przedstawiamy opinię Rodzica uczestnika na temat udziału w zajęciach: “Chciałabym się jednocześnie podzielić moją obserwacją – po organizowanych przez Państwa zajęciach córka jest pełna bardzo dobrej energii, jest radosna i z pasją opowiada o tym co robiła. Jestem bardzo wdzięczna, że potraficie Państwo w dzieciakach wyzwolić takie pozytywne emocje. Brawo!!!”

Jak rozróżnić gorszy okres i smutek od choroby? Jak wspierać bliskie osoby zmagającą się z depresją oraz gdzie szukać profesjonalnej Czytaj więcej
Wraz z nadejściem nowego roku szkolnego Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego zaprasza na nową edycję bezpłatnych zajęć adaptacyjno-językowych z języka polskiego Czytaj więcej
Kryzys psychiczny. Jak pomóc sobie i innym?Zanim powiesz komuś, kto zmaga się z obniżonym nastrojem, kryzysem psychicznym "Weź się w garść", Czytaj więcej
baner
Relacja z przekazania Sztafety Międzykulturowych Dobrych RelacjiWe wtorek 4 czerwca 2024 r. odbyła się uroczysta prezentacja młodzieżowych inicjatyw realizowanych w Czytaj więcej
20 lat Polski w Unii Europejskiej W tym roku mija 20 lat od chwili, gdy Polska wraz z Węgrami, Słowacją, Czytaj więcej
„Kolorowa Europa” Zapraszamy do wzięcia udziału w Festiwalu Piosenki Europejskiej z okazji dwudziestej rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej w Czytaj więcej
Muzeum pełne ciekawostek. Warsztaty dla dzieci
Zapraszamy do aktywnego udziału dzieci z wrocławskich przedszkoli i klas 1-3 ze szkół podstawowych do kolejnej edycji projektu "Muzeum pełne ciekawostek". Czytaj więcej
baner informacyjny
Zapraszamy rodziców nastoletnich dzieci oraz dorosłych pracujących z młodzieżą. Czytaj więcej
Warsztaty dla rodziców nastolatków
21 lutego rozpoczęły się zapisy do warsztatów dla rodziców nastolatków. Warsztaty bezpłatne. Czytaj więcej
Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych z Wrocławia i Aglomeracji Wrocławskiej
Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych z Wrocławia i Aglomeracji Wrocławskiej Czytaj więcej

NIC MI SIĘ NIE CHCE

Jak rozróżnić gorszy okres i smutek od choroby? Jak wspierać bliskie osoby zmagającą się z depresją oraz gdzie szukać profesjonalnej pomocy tj. u psychologa, psychoterapeuty czy psychiatry?

NIC MI SIĘ NIE CHCE Dowiedz się więcej »

warsztaty psychoedukacyjne z tematu depresji oraz wsparcia młodzieży w kryzysie psychicznym. Jak rozróżnić gorszy okres i smutek od choroby? Jak wspierać bliską osobę zmagającą się z depresją oraz gdzie szukać profesjonalnej pomocy tj. u psychologa, psychoterapeuty czy psychiatry?

Cel warsztatu

Celem jest przekazanie uczestnikom wiedzy na temat objawów, przyczyn i mechanizmów depresji oraz wyposażenie ich w praktyczne narzędzia do wspierania osób przeżywających trudności psychiczne. Uczestnicy zapoznają się z różnorodnymi formami objawów depresji – fizycznymi, emocjonalnymi i poznawczymi. Młodzież dowie się jakie czynniki mogą prowadzić do jej rozwoju, oraz zdobędzie umiejętności potrzebne do skutecznego wsparcia osób zmagających się z depresją lub kryzysem psychicznym. Uczestnicy dowiedzą się również, gdzie szukać profesjonalnej pomocy oraz jak zachęcić osoby w kryzysie do skorzystania z niej.

Tematyka warsztatów obejmuje

  • objawy depresji i ich rozpoznawanie,
  • przyczyny depresji i czynniki ryzyka,
  • skuteczne metody wsparcia osób w kryzysie,
  • naukę dobrej komunikacji,
  • dostępne formy pomocy i profesjonalne wsparcie.

Warsztaty łączą teorię z praktyką, oferując zadania indywidualne oraz grupowe, przestrzeń na dyskusję oraz wymianę doświadczeń.

Grupa odbiorców

Warsztaty kierowane do młodzieży od 12-13 roku życia (8 klasy szkół podstawowych oraz licealiści) 

Prowadzący  

Oskar Madej psycholog ze specjalnością kliniczną. 

Zapraszamy do kontaktu

Szkoły zainteresowane proszę o kontakt mailowy: e-mail: bogumila.katkowska@wcrs.pl, podając w treści maila: Nazwa szkoły, klasa, osoba do kontaktu dla trenerów (mail, telefon, imię i nazwisko opiekuna grupy), tytuł warsztatu, wstępnie termin.

Liczy się kolejność zgłoszeń. 

Czas i miejsce warsztatów: szkoła, 2 godziny lekcyjne (1,5h zegarowej) z przerwą po 45 minutach.


od słowa do słowa

Wraz z nadejściem nowego roku szkolnego Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego zaprasza na nową edycję bezpłatnych zajęć adaptacyjno-językowych z języka polskiego dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji w Przejście Dialogu Szukacie sposobu na poprawę swoich umiejętności językowych w języku polskim? A może chcecie, aby Wasze dzieci uczęszczały na dodatkowe zajęcia języka polskiego, dzięki czemu lepiej

od słowa do słowa Dowiedz się więcej »

Wraz z nadejściem nowego roku szkolnego Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego zaprasza na nową edycję bezpłatnych zajęć adaptacyjno-językowych z języka polskiego dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji w Przejście Dialogu 📚

Szukacie sposobu na poprawę swoich umiejętności językowych w języku polskim? A może chcecie, aby Wasze dzieci uczęszczały na dodatkowe zajęcia języka polskiego, dzięki czemu lepiej odnajdą się w szkole oraz wśród rówieśników na podwórku? Jeśli tak, mamy dla Was fantastyczną propozycję!

Podczas zajęć skupimy się na praktycznym wykorzystaniu języka polskiego w różnych kontekstach życia codziennego. Doświadczone nauczycielki języka polskiego, pomogą przybliżyć kulturę i tradycje Polski. Dzieci oraz młodzież będą mieć wspaniałą okazję, aby rozszerzyć swoje słownictwo i swobodniej posługiwać się językiem polskim w środowisku rówieśniczym. Nauka będzie odbywać się w zabawnej i luźnej atmosferze, poprzez gry, zabawy i ciekawe zadania.  Ponadto, można będzie spotkać nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach, co pozwoli zyskać możliwość wymiany doświadczeń oraz rozszerzenia sieci kontaktów w nowym kraju.

Szczegółowe informacje i zapisy na stronie: https://przejsciedialogu.wcrs.wroclaw.pl/od-slowa-do-slowa-jesien/

Idź Pobiegaj !

Kryzys psychiczny. Jak pomóc sobie i innym? Zanim powiesz komuś, kto zmaga się z obniżonym nastrojem, kryzysem psychicznym “Weź się w garść”, “Nie przesadzaj”, “Spotkaj się z kimś”, przeczytaj biuletyn przygotowany przez grupę młodych osób skupionych wokół projektu “Idź pobiegaj”. Paulina Matuszewska, Martyna Kozdra, Zofia Katkowska, Zuzanna Betiuk i Aleks Bieliński to młodzi ludzi z Trójmiasta,

Idź Pobiegaj ! Dowiedz się więcej »

Kryzys psychiczny.

Jak pomóc sobie i innym?

Zanim powiesz komuś, kto zmaga się z obniżonym nastrojem, kryzysem psychicznym “Weź się w garść”, “Nie przesadzaj”, “Spotkaj się z kimś”, przeczytaj biuletyn przygotowany przez grupę młodych osób skupionych wokół projektu “Idź pobiegaj”. Paulina Matuszewska, Martyna Kozdra, Zofia Katkowska, Zuzanna Betiuk i Aleks Bieliński to młodzi ludzi z Trójmiasta, którzy postanowili pomóc osobom w ich wieku.

Z kryzysem psychicznym zmagają się coraz większe grupy młodych ludzi. Czas pandemii, samotność, wykluczenie tylko pogłębiają ten problem. Ale mówienie o emocjach i trudnościach nie jest niczym złym, a proszenie o pomoc jest prawdziwą oznaką siły.

Przygotowany przez Paulinę Matuszewską i Martynę Kozdrę pod opieką merytoryczną dr Agnieszki Bratkiewicz biuletyn odpowiada na pytania jak pomóc sobie i innym w kryzysie psychicznym. 

W wersji wydrukowanej biuletyn jest dostępny w siedzibie Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego. Osoby zainteresowane zapraszam do kontaktu: anna.ducka@wcrs.pl 

Wersja online biuletynu.

Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji

baner

Relacja z przekazania Sztafety Międzykulturowych Dobrych RelacjiWe wtorek 4 czerwca 2024 r. odbyła się uroczysta prezentacja młodzieżowych inicjatyw realizowanych w ramach projektu „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji” w trzech wrocławskich szkołach ponadpodstawowych – Liceum Ogólnokształcącym Nr 14, Liceum Ogólnokształcące nr IX oraz Zespole Szkół Nr 18. Nominacje do udziału w projekcie otrzymali uczniowie trzech kolejnych placówek.

Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji Dowiedz się więcej »

Relacja z przekazania Sztafety Międzykulturowych Dobrych Relacji
We wtorek 4 czerwca 2024 r. odbyła się uroczysta prezentacja młodzieżowych inicjatyw realizowanych w ramach projektu „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji” w trzech wrocławskich szkołach ponadpodstawowych – Liceum Ogólnokształcącym Nr 14, Liceum Ogólnokształcące nr IX oraz Zespole Szkół Nr 18. Nominacje do udziału w projekcie otrzymali uczniowie trzech kolejnych placówek.

Projekt „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji”, koordynowany przez Zespół Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej (WKE) WCRS ma na celu wspieranie integracji międzykulturowej oraz budowaniu, rozwijaniu pozytywnych, przyjaznych więzi w środowisku szkolnym.

Jak ważne jest włączanie i wzmacnianie aktywności społecznej uczniów i uczennic podkreślała Katarzyna Zawadzka – koordynatorka projektów WKE, która przywitała obecnych na spotkaniu. Krótko podsumowała też dotychczasowy udział w projekcie, do którego od 2022 r. przystąpiło już 21 szkół ponadpodstawowych z Wrocławia. Trzy kolejne szkoły zasilą sztafetowe szeregi.

Marta Majchrzak – zastępca dyrektora WCRS ds. projektów międzysektorowych podkreśliła fakt, że trudne okresy związane z pandemią czy agresją rosyjską w Ukrainie udało się przetrwać dzięki solidarności, wzajemnej trosce i życzliwości. Zaprosiła też młodzież bezpośrednio do dzielenia się pomysłami i mówienia o tym, co jest potrzebne, aby umożliwić budowanie pozytywne i radosnych relacji w szkołach.

Bogumiła Katkowska koordynatorka projektu zaprosiła do udziału w rozgrywce Gry Międzykulturowej w Przejściu Dialogu i innych działań WCRS. Zaprosiła również do prezentacji szkoły biorące udział w projekcie. Prezentacje rozpoczęło Liceum Ogólnokształcącego Nr 14 im. Polonii Belgijskiej, kolejno Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Juliusza Słowackiego, następnie Zespół Szkół NR 18 we Wrocławiu.

Liceum Ogólnokształcącego Nr 14 im. Polonii Belgijskiej

Uczennice Liceum Ogólnokształcącego Nr 14 im. Polonii Belgijskiej, we Wrocławiu zagrały na skrzypcach, flecie poprzecznym utwór pt. “Oda do radości” tym samym rozpoczynając prezentację działań w ramach projektu Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji. Uczniowie przedstawili scenkę opowiadając historię podróżniczki odwiedzającej planety w celu poznania tajemnicy dobrych relacji. Na pierwszej planecie świętowano Dzień Unii Europejskiej. Planeta uczy o różnorodności kultur, języków, tradycji i tolerancji. Dobre relacje budowane są w oparciu o szacunek, zrozumienie i otwartość na inność. Drugą na mapie podróżniczki była Planeta Kreatywności. Tu można wykazać się swoimi talentami, hobby. Dobre relacje to wspólne cele i wartości według niej. Na kolejnej planecie obchodzony jest Dzień Wiosny, zabawa i kreatywność pomagają tu budować dobre relacje. Ważne jest aby szanować innych i żyć pełnią życia. Następnym jest miejscem Forum młodzieży. Tutaj młodzi ludzie uczą się ze sobą współpracować, dzielić się swoimi pomysłami. Dobre relacje oparte są na dialogu i zrozumieniu różnych perspektyw. Na kolejnej planecie organizowane są warsztaty o różnych kulturach. Przekazywane są tu tradycje nie tylko z Europy ale nawet z całego świata. Dobre relacje opierane są na edukacji i szacunku. Podróżniczka po odwiedzeniu wszystkich planet wyruszyła z powrotem w swoją stronę pełna nowych fascynujących informacji odnajdując odpowiedź na tajemnicę dobrych relacji. Teraz chciałaby przekazać ją i wartości dalej jako Sztafetę Międzykulturowych Dobrych Relacji. Ponadto uczniowie zaprezentowali wiele działań jakie udało się zrealizować w ramach projektu.

Uczniowie Liceum Ogólnokształcące Nr IX im. Juliusza Słowackiego pokazali swój udział w sztafecie poprzez różnorodne pomysły i tematy m.in. Kobiety Świata – 8 marca
Z okazji Dnia Kobiet w naszej szkole odbyło się dwugodzinne spotkanie w auli szkolnej – Kobiety Świata, w ramach, którego jedna z Uczennic klasy pierwszej o profilu językowym zaprezentowała uczniom naszego liceum prezentację o kobietach z różnych stron świata. W wydarzeniu uczestniczyło 5 klas ( około 150 osób). Uczniowie i Uczennice z klas o profilach z rozszerzoną geografią dodatkowo ozdobili szkolne korytarze plakatami dotyczącymi życia kobiet z różnych państw i kontynentów. Nieukończone życia fundacja Benten Kahan – 19 III-11 IV (współpraca z organizacją spoza szkoły).
W dniach 19 marca- 11 kwietnia w IX Liceum Ogólnokształcącym pokazywana była wystawa Nieukończone życia fundacji Benten Kahan. Wystawa prezentowana była na łączniku, czyli najbardziej odwiedzanym miejscu w naszej szkole, dlatego każdy uczeń mógł się z nią zapoznać. Wystawę mogło zobaczyć 1470 uczniów oraz pozostali pracownicy i goście. Nieukończone życia – 9 III, lekcja otwarta.
Dnia 9 marca odbyła się natomiast lekcja otwarta dotycząca wystawy Nieukończone życia, gdzie Uczniowie klasy drugiej zaprezentowali sylwetki siedmiu wybranych bohaterów z wystawy. Lekcja odbyła się w szkolnej auli, a uczniowie przedstawiali postaci według klucza: kim były, co się z nimi stało i jak wyglądałoby ich dalsze życie, gdyby nie wydarzył się holokaust. W wydarzeniu uczestniczyły 4 klasy wraz z nauczycielami (około 120 osób).

Uczniowie Zespołu Szkół Nr 18 m.in. przedstawili: w ramach Sztafety 9 kwietnia 2024 r. wykonano mural. Pomysł powstał na warsztatach wstępnych Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego prowadzone przez autorkę projektu Manuelę Pliżgę i Bogumiłę Katkowską. Uczniowie wykonali mural w tunelu szkolnym. Łącznie tworzenie projektu zajęło 12 godzin. Kolejnym działaniem było zorganizowanie 14 marca 2024 r. spotkanie z Fundacją LearnOutdoors. Nieodłącznym elementem fundacji jest obecność zagranicznych wolontariuszy. Nie ma tam miejsca na jakiekolwiek formy dyskryminacji czy nietolerancji. Innym pomysłem był udział we Wrocławskim Biegu Sponsorowanym, który odbył się 21 marca 2024 r. Dzięki zaangażowaniu uczniów, nauczycieli i Dyrekcji zrealizowano wiele budujących dobre relacje działań, w tym WCRS otrzymało atrybut Sztafetę Dobrych Relacji, którą prezentujemy w galerii poniżej.

W ostatniej części wydarzenia, pałeczki „Sztafety” zostały przekazane kolejnym szkołom. Nominacje do udziału w projekcie uzyskały:

Liceum Ogólnokształcące nr 14 kieruje nominację do Liceum Salezjańskiego

Liceum Ogólnokształcące nr 9 kieruje nominację Dwujęzycznego Liceum Ogólnokształcącego Ekola

Zespół Szkół nr 18 kieruje nominację Technikum Żeglugi Śródlądowej 

Uczniowie i nauczyciele podjęli wyzwanie, a przypieczętowali ten fakt złożeniem podpisów na deklaracji udziału. Kolejny etap sztafety potrwa od września 2024 r. przez trzy miesiące, a na jego podsumowaniu spotkamy się pod koniec grudnia.

Serdecznie gratulujemy uczniom i nauczycielom udanych projektów, Serdecznie gratulujemy pomysłów, otwartości uczniom , nauczycielom, dyrektorom szkół życząc dobrych relacji i kontynuacji działań, a nominatom życzymy powodzenia!

#sztafetadobrychrelacji

#sztafetamiedzykulturowychdobrychrelacji

 

Kolorowa Europa

20 lat Polski w Unii Europejskiej W tym roku mija 20 lat od chwili, gdy Polska wraz z Węgrami, Słowacją, Słowenią, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Cyprem         i Maltą przystąpiła do Unii Europejskiej. To był historyczny moment, czas wielkich zmian i nowych możliwości. Z tej okazji Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego zaprasza do udziału

Kolorowa Europa Dowiedz się więcej »

20 lat Polski w Unii Europejskiej

W tym roku mija 20 lat od chwili, gdy Polska wraz z Węgrami, Słowacją, Słowenią, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Cyprem         i Maltą przystąpiła do Unii Europejskiej. To był historyczny moment, czas wielkich zmian i nowych możliwości. Z tej okazji Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego zaprasza do udziału w specjalnie przygotowanych wydarzeniach dla dzieci                 i młodzieży, które będą odbywać się pod hasłem „Kolorowa Europa”. Ideą świętowania jest przekazanie młodemu pokoleniu – urodzonemu w Polsce, która jest krajem członkowskim UE – jaki to zaszczyt i radość. Zapraszamy do wspólnego świętowania!   W planach są spotkania podczas festiwalu piosenki, warsztatów o Europie czy rozgrywek planszowych. 

Początek projektu

„Kolorową Europę” rozpoczęła pod koniec marca dyskusja młodzieży o Polsce przed i po wejściu do Unii Europejskiej oraz możliwościach, jakie młodym oferuje Europa. Odbywała się w ramach cyklicznego wydarzenia, jakim jest Forum Dyskusyjne Młodzieży Wrocławia. Szkołą, która poprowadziła obecną edycję Forum to XIV Liceum Ogólnokształcące im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu. Do udziału zaproszone zostały zespoły z ośmiu wrocławskich szkół ponadpodstawowych wraz z nauczycielem: LOI, LO IV, LO V, LO IX, LO XV, LO XVI, T 1 i Navigo. 

Planowane wydarzenia

Festiwal Piosenki Europejskiej  odbędzie się na pl. Wolności 11 maja w godz. 10.00-13.00. Do udziału mogą zgłosić się zespoły wokalne, chóry wrocławskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które
zaprezentują swoje talenty wokalne, taneczne. Na zgłoszenia organizatorzy czekają do 20 kwietnia. Zapisy na stronie Festiwal Piosenki Europejskiej

Punkt Informacyjny Unii Europejskiej we Wrocławiu zaprasza na lekcje europejskie. Spotkania prowadzone są w formie stacjonarnej, a udział w nich jest bezpłatny. Zajęcia trwają około 60 minut, a językiem wykładowym spotkania może być język polski lub język angielski. Cenne treści merytoryczne, ale i zadania, quizy, gry sprawiają, że czas lekcyjny jest niezwykle atrakcyjny. Oferta jest bogata i zróżnicowana, a proponowane tematy są dostosowane do wieku uczestników. 

Dla kogo: szkoły podstawowe i ponadpodstawowe

Ile osób: do 30 osób

Gdzie:  Punkt Informacyjny Unii Europejskiej, Widok 10, 50-052 Wrocław

Kiedy: terminy dostosowane do szkoły

Zapisymail wroclaw@europeinfo.eu i numer telefonu 71 324 09 10 oraz + 48 575 050 455

Więcej wydarzeń: https://20latwue.pl/wydarzenia/

Schengen, czyli strefa bez granic” to spotkanie przygotowane przez SP nr 77. Strefa Schengen to jedno z najważniejszych osiągnięć integracji europejskiej – jest nierozerwalnie związana z UE. Zapoczątkowana w 1985 r. jako międzyrządowy projekt pięciu państw UE – Francji, Niemiec, Belgii, Holandii i Luksemburga – stopniowo przekształciła się w największy na świecie obszar swobodnych podróży. Na zajęciach dowiesz się jak bardzo poprawił się komfort przemieszczania się osób oraz jak bardzo został ułatwiony przewóz towarów w obszarze strefy. Mini wykład poprowadzą uczniowie klas 7 z koła geograficznego. Po nim będzie do rozwiązania quiz typu Kahoot (będą potrzebne telefony). 

Dla kogo: szkoły podstawowe kl. 7-8 i ponadpodstawowe kl. 1-2

Ile osób: do 30 osób

Gdzie: SP 77 we Wrocławiu ul. św. Jerzego 4 gabinet 68 (segment III, 2 piętro)

Kiedy: czwartki 10:40 -11:25,                                        piątki 8:50 -9:35 lub od 11:40

Zapisy: formularz poniżej

Złap równowagę w Unii Europejskiej” to spotkanie przygotowane przez dr inż. Mirelę Kaczmarek
z Wydziału Fizyki i Astronomii Uniwersytet Wrocławski. Zajęcia, na których Uczestnicy będą mieli okazję poznać zasady równowagi oraz zastosować je w praktyce. Podczas warsztatów będą aktywnie eksperymentować budując własną zabawkę wykorzystującą prawa fizyki do utrzymania równowagi. A to wszystko w kolorach krajów Unii Europejskiej! 

Dla kogo: szkoły podstawowe kl. 2-6

Ile osób: do 30 osób

Gdzie: w zgłoszonej placówce

Kiedy: poniedziałek 13 maja, środę 22 maja

Zapisy: formularz poniżej

BRAK TERMINÓW

Europejskim szlakiem sztuki” to zajęcia przygotowane przez Autorskie Liceum Navigo. Czy wiecie, że patrzenie na piękny obraz sprawia, że organizm ludzki uwalnia dopaminę, co powoduje, że człowiek odczuwa zadowolenie? Jeśli chcecie się o tym przekonać i lubicie zajęcia artystyczne, zapraszamy Was w podróż „Europejskim szlakiem sztuki”. Będziecie mieli okazję bliżej poznać artystów takich jak m.in. Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Claude Monet czy Gustav Klimt oraz za pomocą dostępnych materiałów stworzyć coś pięknego. Gwarantujemy ciekawe zajęcia, dobrą zabawę oraz świetne towarzystwo.

Dla kogo: szkoły podstawowe kl. 6-8

Ile osób: ok. 20 osób

Gdzie: Przejście Dialogu, ul. Świdnicka 19, Wrocław

Kiedy: 24 maja 2024, godz.: 10:00-12:00

Zapisy: formularz poniżej

Sprawdźmy swoją wiedzę o Europie!” to konkurs przygotowany przez SP nr 15. W kilkuosobowych zespołach sprawdzimy znajomość – map, flag, znanych postaci. Nie zabraknie emocji 🙂

Dla kogo: szkoły podstawowe kl. 6-8

Ile osób: ok. 20 osób

Gdzie: SP 15, biblioteka ul. Morelowskiego 43

Kiedy: 10 maja 2024, godz.: 10:00-11:00

Zapisy: formularz poniżej

Wynalazki i odkrycia europejskie” to zajęcia z zakresu nauk przyrodniczych przygotowane przez ZS nr 6, na których uczniowie przez chwilkę trafią do świata naukowców i zapoznają się z wynalazkami i odkryciami, których dokonano dzięki funduszom europejskim. Sami doświadczą procesu odkrywania przez badanie. Przeprowadzą eksperymenty z kulami lodowymi w pracowni fizycznej metodą IBL – inquire based learning.

Dla kogo: szkoły podstawowe kl. 5-8

Ile osób: do 25 uczniów

Gdzie: ZS nr 6, ul. Nowodworska 70/82, Wrocław

Kiedy: termin do ustalenia

Zapisy: formularz poniżej

Rozgrywki gier planszowych” przygotowanych przez uczniów ZSP nr 21. Zapraszamy do zmierzenia się z grami o tematyce europejskiej, które zostały stworzone i przygotowane przez uczniów.

Dla kogo: szkoły podstawowe kl. 7-8 i ponadpodstawowe kl. 1-2 

Ile osób: do 30 uczniów

Gdzie: ZSP nr 21, ul. Kłodzka 40, Wrocław

Kiedy: termin do ustalenia

Zapisy: formularz poniżej

Cuda architektury wybranych regionów” – to zajęcia przygotowane przez SP nr 3. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania charakterystycznych budynków i cech architektury poszczególnych państw europejskich.

Dla kogo: szkoły podstawowe kl. 4-8

Ile osób: do 25 uczniów

Gdzie: SP nr 3, ul. Bobrza 27, Wrocław

Kiedy: termin do ustalenia

Zapisy: formularz poniżej

Zapraszamy na prezentacje przygotowane i przedstawione przez uczniów LO nr 5 przybliżające tematykę Uni Europejskiej, wielokulturowości, możliwości młodych ludzi.

Dla kogo: szkoły podstawowe kl. 6-8

Ile osób: do 30 uczniów

Gdzie: w zgłoszonej placówce

Kiedy: termin do ustalenia

Zapisy: formularz poniżej

Przegląd Piosenki Europejskiej dla solistów.

Organizatorem Konkursu jest Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu.
Przegląd skierowany jest do uczniów szkół podstawowych we Wrocławiu w kategorii klas 4-6 i 7-8.

regulamin_piosenki_europejskie regulamin_piosenki_europejskie 

zgoda przegląd aktualna

Gdzie: w Szkole Podstawowej nr 3 przy ul. Bobrzej 27 we Wrocławiu 

Kiedy: 06.06.2024 r., godz. 9:30

UWAGA!

Zapisy: do 3 czerwca 2024 r. Zgłoszenia uczestników prosimy przesyłać na pocztę sekretariatu Sp3 Wrocław.
W zgłoszeniu przesyłamy imię i nazwisko, klasa, tytuł utworu, autorów oraz podkład 
adres do zgłoszeń:
sekretariat.sp003@wroclawskaedukacja.pl lub sekretariat@sp3.wroc.pl31

Administratorem danych osobowych jest Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego, z siedzibą we Wrocławiu (dalej: my). Może się Pani/Pan z nami skontaktować w następujący sposób: - listownie na adres: pl. Dominikański 6, 50-159 Wrocław - przez e-mail: info@wcrs.pl - telefonicznie: tel. 71 77 24 900. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych. Jest to osoba, z którą może Pani/Pan się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz korzystania z przysługujących Pani/Pana praw związanych z przetwarzaniem danych. Z inspektorem można się kontaktować w następujący sposób: - listownie na adres: pl. Dominikański 6, 50-159 Wrocław. - przez e-mail: iod@wcrs.pl Cele przetwarzania Pani/Pana danych osobowych Będziemy przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w następujących celach: 1) w związku z realizacją projektu "Kolorowa Europa", 2) udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pisma, skargi i wnioski. Podstawa prawna przetwarzania Pani/Pana danych osobowych: 1) niezbędność do wzięcia udziału w wydarzeniu "Kolorowa Europa" i innych projektach „Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej” (art. 6 ust. 1 lit. c RODO), 2) konieczności wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Okres przechowywania Pani/Pana danych osobowych: Będziemy przechowywać Pani/Pana dane do momentu zakończenie Projektu. Przysługują Pani/Panu następujące prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych: prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych (dot. wizerunku), prawo żądania usunięcia Pani/Pana danych osobowych (dot. wizerunku), prawo dostępu do Pani/Pana danych osobowych, prawo żądania sprostowania Pani/Pana danych osobowych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych, prawo do przenoszenia Pani/Pana danych osobowych, tj. prawo otrzymania od nas Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie informatycznym nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych lub zażądać, abyśmy przesłali Pani/Pana dane do innego administratora. Jednakże zrobimy to tylko, jeśli takie przesłanie jest technicznie możliwe. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do zawarcia i realizacji umowy oraz wykonywania przez administratora prawnie uzasadnionych obowiązków. Aby skorzystać z powyższych praw, proszę skontaktować się z nami lub z naszym inspektorem ochrony danych (dane kontaktowe w punktach 1 i 2 powyżej). Prawo wniesienia skargi do organu. Przysługuje Pani/Panu także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Festiwal Piosenki Europejskiej

„Kolorowa Europa” Zapraszamy do wzięcia udziału w Festiwalu Piosenki Europejskiej z okazji dwudziestej rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej w ramach projektu „Kolorowa Europa”, który odbędzie się we Wrocławiu na Placu Wolności 11 maja 2024 r., w godz.10.00-13.00. Projekt skierowany jest do wielokulturowych zespołów wokalnych (2-10 osób), chórów wrocławskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych (do 25

Festiwal Piosenki Europejskiej Dowiedz się więcej »

„Kolorowa Europa”

Zapraszamy do wzięcia udziału w Festiwalu Piosenki Europejskiej z okazji dwudziestej rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej w ramach projektu „Kolorowa Europa”, który odbędzie się we Wrocławiu na Placu Wolności 11 maja 2024 r., w godz.10.00-13.00.

Projekt skierowany jest do wielokulturowych zespołów wokalnych (2-10 osób), chórów wrocławskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych (do 25 osób), którzy zaprezentują swoje talenty wokalne, taneczne.

Celami głównymi Festiwalu są:

  • aktywizacja muzyczna młodzieży,
  • doskonalenie warsztatu wokalnego i językowego młodego pokolenia,
  • promocja twórczości młodych ludzi,
  • zwiększenie poczucia przynależności młodzieży do Unii Europejskiej.

Zasady udziału

  • Do zakwalifikowania się do koncertu należy przygotować 2 piosenki o czasie nieprzekraczającym 6 min. o tematyce: Unii Europejskiej, przyjaźni, szacunku, przyjaźni, Wrocławiu, Polsce.
  • Piosenki mogą być wykonywane w różnych językach zwłaszcza należących do Unii Europejskiej w tym krajów, które weszły do UE wraz z Polską.
    Jeden utwór powinien być wykonany w języku innym niż ojczysty.
  • Zakwalifikowane zespoły wykonają wspólnie Hymn Unii Europejskiej (3 zw.) i piosenkę „My Wrocławianie”.
  • W Festiwalu może wziąć udział dzieci/młodzież w wieku od 8 do 19 lat w następujących kategoriach:
    • Szkoły podstawowe kl.1-3
    • Szkoły podstawowe kl.4-8
    • Szkoły ponadpodstawowe

Zapisy do 20.04 poprzez formularz

Termin koncertu: 11.05.2024 r.

10:00-13:00 scena, Plac Wolności

Czas trwania występów:

Zespoły: 6 min (2 utwory)

Do dyspozycji wykonawców będzie sprzęt audio, mikrofony.

Prośba, aby każdy zespół ubrany był w barwy Unii Europejskiej lub Polski, lub kraju, który również obchodzi 20-lecie wstąpienia do Unii Europejskiej (napis i barwy flagi Cypru, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Malty, Słowacji, Słowenii i Węgier).

Partnerzy: 

Punkt Informacyjny Komisji Unii Europejskiej | Parlament Europejski

Dzień Europy | Kolorowa Europa | Festiwal Piosenki Europejskiej

Regulamin Festiwal Piosenki Europejskiej 11.05.2024

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY:

Drag & Drop Files, Choose Files to Upload
Drag & Drop Files, Choose Files to Upload
Plik można udostępnić na adres: bogumila.katkowska@wcrs.pl

Muzeum pełne ciekawostek

Muzeum pełne ciekawostek. Warsztaty dla dzieci

Zapraszamy do aktywnego udziału dzieci z wrocławskich przedszkoli i klas 1-3 ze szkół podstawowych do kolejnej edycji projektu “Muzeum pełne ciekawostek”.

Muzeum pełne ciekawostek Dowiedz się więcej »

W wybranych dniach kwietnia i maja bieżącego roku w ramach tego projektu, dzieci z wrocławskich przedszkoli i klas 1-3 ze szkół podstawowych miały możliwość zwiedzania przestrzeni wybranych wrocławskich muzeów.

Pierwsza edycja tego projektu miała miejsce w 2012 r., wówczas pt.: Wieczór w muzeum – obejmowała tylko jedno muzeum, cztery lekcje, a uczestnikami było około 80 dzieci. Z czasem, w miarę poszerzania oferty edukacyjnej dla dzieci we wrocławskich placówkach muzealnych, możliwa była współpraca również z innymi muzeami. Stąd w edycji 2019 roku uczestnikami było już dziewięć wrocławskich muzeów oraz blisko 700 dzieci, na 32 lekcjach i warsztatach. W 2024 roku odbyło się 31 warsztatów dla 5-6 latków oraz uczniów klas 1-3 szkół podstawowych w 7 Muzeach we Wrocławiu a skorzystało z propozycji warsztatów 714 uczestników.

Projekt “Muzeum pełne ciekawostek” jest organizowany w ramach programu Twórczych Inicjatyw Obywatelskich we współpracy z zespołem Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej we Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego.

O projekcie opowiada Pani Katarzyna Łabędzka-Hełka – POSŁUCHAJ

Zapisy – zakończone.

Muzea:

W trosce o miłą atmosferę, z uwagą na potrzeby przedszkolaków i uczniów zarezerwowaliśmy w każdym z poniższych muzeów specjalny czas i program spotkań. W tegorocznej edycji mieliśmy wiele warsztatów i lekcji muzealnych, które odbyły się w:

    • Muzeum Miejskim Wrocławia.

    Tajemnice wrocławskiego ratusza. Zajęcia dla klas I- III szkoły podstawowej, do 30 uczniów. Stary Ratusz to najważniejszy budynek we Wrocławiu i jego niekwestionowana wizytówka. Ratuszowe mury i historia kryją też wiele tajemnic.

    • Muzeum Miejskie:

    Muzeum Sztuki Mieszczańskiej – Stary Ratusz.

    Tajemnice wrocławskiego ratusza. Stary Ratusz to najważniejszy budynek we Wrocławiu i jego niekwestionowana wizytówka. Ratuszowe mury i historia kryją też wiele tajemnic.

    Muzeum Teatru.

    Lekcja muzealna: Opowieść o teatrze. Co to jest teatr? To ulotna sztuka, po której zostają wspomnienia, kostiumy, rekwizyty. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się: kto pracuje w teatrze, i jak powstaje sztuka, pobawią się w inspicjenta, poznają przesądy związane z teatrem. 

    • Muzeum Pana Tadeusza.

    Warsztaty: Papier z wyobraźni. Poznajemy ebru – technikę zdobienia papieru /70 min. Papier towarzyszy nam na co dzień, często jest to po prostu biała kartka. A gdyby przenieść wzory z naszej wyobraźni właśnie na kartkę papieru? Podczas warsztatów każdy uczeń wykonał własny deseń unikatowego papieru marmurkowego, który może posłużyć jako dekoracja, okładka książek i zeszytów albo papier ozdobny. Podczas warsztatów uczestnicy zwiedzili fragment ekspozycji poświęcony rękopisowi „Pana Tadeusza” oraz salę Biblioteka.

    Warsztaty: Wytnij – wklej. Warsztat kolażu /70 min. Kolaż polega na tworzeniu własnej kompozycji,  nowego dzieła artystycznego, przez łączenie fragmentów z różnych materiałów. Mając do                    dyspozycji reprodukcje malarskich dzieł, stare ryciny oraz kawałki papierów marmurkowych, stworzyliśmy barwne kolaże, mieszczące w sobie cały soplicowski ogród. Inspiracji do twórczych działań dostarczyły ossolińskie zbiory.

    • Muzeum Narodowym.

    Lekcja muzealna: Zwierzęta w sztuce/60 min. W czasie spotkania dzieci zobaczą obrazy, których  głównymi bohaterami są zwierzęta np. „Arka Noego”, „Kazanie  świętego Antoniego”, a także portrety, sceny rodzajowe i wyroby rzemieślnicze, na których występują psy, koty, ptaki, konie, krowy, wielbłądy.

    Warsztat:  Jak się dawniej ubierano/90 min. Podczas lekcji na temat dawnej mody dzieci obejrzały wybrane obrazy w kilku galeriach muzealnych i zapoznają się z różnymi rodzajami strojów noszonych od średniowiecza po koniec XIX wieku. Będą miały więc okazję przekonać się, jak wyglądały m.in. stroje szlachty czy dworzan.

    Lekcja muzealna: Baba piec i inne ciekawostki muzealne /60 min. Lekcja poświęcona wyjątkowym eksponatom ze zbiorów rzemiosła artystycznego. W czasie spotkania dzieci miały możliwość zobaczyć,  jak wygląda dawny podgrzewacz do pościeli, koński kaganiec czy klepsydra. Dowiedziały się także do czego służył kociołek ze strusiego jajka, teryna czy naczynia żartobliwe. 

    Lekcja muzealna: Rycerskim szlakiem po muzeum /60 min. Kim był paź i giermek, i wreszcie, kiedy ten ostatni mógł zostać rycerzem? Jak wyglądała rycerska przysięga, poza tym, gdzie mieszkali, czym się zajmowali i jak ucztowali rycerze?  No i najistotniejsze, na muzealnym szlaku nie zabraknie smoków i pogadanki, jak rycerski chłopak postępuje względem dziewcząt.

    Lekcja muzealna: Muzealna szkoła czarownicy Tekli /60 min. Dlaczego najsławniejsza wrocławska czarownica Tekla musiała zamiatać mostek pomiędzy wieżami kościoła św. Marii Magdaleny? Dowiedzą się o tym dzieci, które również zostaną zaproszone do szkoły jej imienia! Dla młodych adeptów magicznego fachu przewidziano naukę tworzenia odlotowego makijażu, podstaw zielarstwa, tajników złudzeń optycznych oraz krótkie wprowadzenie w czary, w tym informacje, jak dokonać zmiany koloru cieczy i zmusić jajo do unoszenia się na powierzchni wody. W programie nie zabraknie mikstur, amuletów, a może nawet akrobatycznych popisów na miotle w wykonaniu Tekli!

    Warsztat: Co to jest rzeźba? /90 min. Czym różni się rzeźba od obrazu, z jakich materiałów i jakimi technikami może być wykonana, czym jest faktura, atrybut, symbol. Wydaje się trudne? Bez obaw, dzięki muzealnym eksponatom i własnej pracy podczas warsztatu wszystko staje się dla dzieci jasne i zapada w pamięć.

    Lekcja muzealna: Tajemnice pięciu pól herbu Wrocławia /60 min. Co kryje wrocławski herb? Czyli o jego niezwykłej konstrukcji i historii kolejnych pól w połączeniu z dziejami naszego miasta.

    • Muzeum Etnograficznym.

    Warsztaty: Zabawy zabawkami /50 min.  Zobaczymy z bliska drewniane zabawki ze zbiorów muzealnych, pobawimy się kopiami zabytków i samodzielne wykonamy zabawkę.

    • Muzeum Poczty i Telekomunikacji.

    Dawne podróże /60 min. Podczas zajęć zapoznamy się z tematyką podróżowania na przestrzeni wieków. Zobaczymy dawne pojazdy, stroje, akcesoria podróżnicze oraz porozmawiamy o sposobach podróżowania dawniej i dziś.

    Od tam-tamu do telefonu komórkowego/60 min.  Podczas zajęć zapoznamy się z historią rozwoju telekomunikacji na przykładzie przełomowych wynalazków takich jak telegraf, radio, telefon oraz przekonamy się jak wielki wpływ miały one na rozwój współczesnej cywilizacji.

    • Muzeum Architektury.

    Kropki, kratki i… /90 minut. Tkanina jest jednym z najstarszych materiałów wykorzystywanych przez człowieka w życiu codziennym. Wykonuje się z niej nie tylko ubrania. W trakcie warsztatów zastanowimy się, jaką rolę odgrywa ona w architekturze. Przyjrzymy się też uważnie deseniom zastosowanym w próbkach tkanin i opracujemy  własne wzory.

    Astroarchitektura /90 minut. Być może w niedalekiej przyszłości człowiek opuści Ziemię i będzie chciał zamieszkać na innych planetach. Która z nich byłaby najlepsza? Czy zamieszkanie na niej jest w ogóle możliwe? Na warsztatach poznamy klimat i cechy charakterystyczne planet Układu Słonecznego i spróbujemy zaprojektować na jednej z nich idealne miasto.

    Dinoarchitektura /90 minut. Co, gdyby dinozaury żyły dziś wśród nas? Czy miałyby gdzie mieszkać? Podczas zajęć dowiemy się jak wyglądały poszczególne gatunki dinozaurów i jakie miały potrzeby. Następnie zastanowimy się jak mogłaby wyglądać architektura przeznaczona specjalnie dla nich, uwzględniając ich rozmiar i tryb życia. Zdobytą wiedzę w połączeniu z naszą wyobraźnią wykorzystamy tworząc makiety budynków dla wielkich gadów.

    • Muzeum Sztuki Współczesnej – Pawilonie Czterech Kopuł.

    Tańczące kolory. Każde dziecko ma swój ulubiony kolor, a każdy kolor ma inną energię. Propozycja jest taka – tańczymy kolory w ich rytmie, czasami powoli, a czasami szybko! Malujemy swym tańcem obrazy pełne barwnych plam. Pomocne nam w tym będą różnokolorowe folie, tkaniny, farby i dużo, dużo papieru.

    Co to jest abstrakcja? Abstrakcyjne – czyli jakie? Z jakich kształtów zbudowany jest Twój pokój? Czy kiedy patrzymy na plamę koloru – każdy widzi to samo? Zapraszamy na zajęcia o istocie i rodzajach sztuki abstrakcyjnej, których finałem będą warsztaty plastyczne, podczas których wcielimy się w artystów -abstrakcjonistów. 

    Poszukajmy pojazdów w Muzeum! Aby dołączyć do grupy pawilonowych podróżników, spróbujemy odnaleźć na obrazach pokazywanych w Pawilonie Czterech Kopuł dorożkę, trolejbus i Stację kolejki wąskotorowej w górach. Przekonamy się także, czy Wieczorami słychać gwizd odjeżdżających pociągów.

    Ciepło czy zimno, smutno czy radośnie – o palecie barw. Jako początkujący artyści zaczniemy stawiać pierwsze kroki w świecie kolorów. Poszukamy barw ciepłych i zimnych, podstawowych i pochodnych, kontrastowych i uzupełniających. Zastanowimy się też, co sprawia, że jedne obrazy wydają się nam wesołe, inne zaś smutne.

    ——————————

    Z uwagi na charakter projektu – udział poszczególnych grup zorganizowanych z przedszkoli i szkół podstawowych w Muzeum pełne ciekawostek jest bezpłatne.


    Zapisy zakończone. Projekt został zrealizowany.

    Koordynatorzy:

    Bogumiła Katkowska  /WCRS, e-mail: bogumila.katkowska@wcrs.pl

    Katarzyna Łabędzka – Hełka

    Konferencja o nastolatkach

    baner informacyjny

    Zapraszamy rodziców nastoletnich dzieci oraz dorosłych pracujących z młodzieżą.

    Konferencja o nastolatkach Dowiedz się więcej »

    dla rodziców i specjalistów

    Idea Konferencji powstała w oparciu o nasze doświadczenie, wiedzę i obserwacje z codziennej pracy.
    Dorastający człowiek wchodzi w taki etap w swoim życiu, kiedy odkrywa kim już nie jest (bo nie jest już dzieckiem), ale nie wie jeszcze kim będzie (bo nie wie, jakim dorosłym się stanie).

    Zaproszeni przez nas prelegenci to osoby, które na co dzień pracują z młodzieżą, rodzicami i nauczycielami. Podczas prelekcji będą dzielić się swoją (stale uzupełnianą) wiedzą teoretyczną, ale co dla nas najważniejsze – przede wszystkim swoim praktycznym doświadczeniem, informacjami o tym, co się sprawdza, a co na pewno nie zadziała w relacjach z nastolatkiem i może służyć profilaktyce zachowań ryzykownych.

    Wydarzenie jest finansowane ze środków Gminy Wrocław.

    Termin: 13 kwietnia 2024 r.

     

    Program konferencji*

    09:00 – 09:30  Rejestracja Uczestniczek i Uczestników
    09:30 – 10:30  Fizjologia stresu – Jowita Wowczak
    10:30 – 11:30   Komunikacja z dorastającym dzieckiem – Aga Rogala
    11:30 – 11:45   Przerwa
    11:45 – 12:45   Jak być sparingpartnerem w relacjach z nastolatkiem – Anna Kasprzycka
    12:45 – 13:30   Przerwa
    13:30 – 14:30   Ciałopozytywność w dorastających ciałach – Klaudia Grzyb i Maja Jakóbczyk Ciao.Wro
    14:15 – 15:30  Jak zaopiekować siebie jako rodzica nastolatka? – Katarzyna Urbaniak
    15:30 – 16:00   Zakończenie

    Uczestnicy projektu:

    *program może ulec niewielkim zmianom

    • mają możliwość korzystania z bufetu kawowego: kawa, herbata, woda, przekąski, owoce,
    • otrzymają teczkę, notes i ołówek,
    • mogą otrzymać certyfikat uczestnictwa w wydarzeniu,

    Udział w konferencji jest bezpłatny, jednak obowiązują zapisy na konferencję. Prosimy o przemyślaną decyzję – poinformuj nas, jeśli rezygnujesz z udziału, dzięki temu ktoś inny skorzysta z miejsca tel. 605202284,  mail: kontakt@wychowaniewszacunku.pl

    Miejsce:

    Złotnickie Centrum Spotkań
    Centrum Aktywności Lokalnej
    ul. Wielkopolska 7 Wrocław

    W razie pytań zachęcamy do kontaktu: kontakt@wychowaniewszacunku.pl

    Wydarzenie jest organizowane we współpracy Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego i Fundacji Wychowanie w szacunku, w całości finansowane ze środków Gminy Wrocław.

    Posłuchaj audycji w Radio Rodzina: Posłuchaj

    Regulamin zapisów i udziału w Konferencji 

    Inkubator Kompetencji Wychowawczych Warsztaty dla rodziców nastolatków

    Warsztaty dla rodziców nastolatków

    21 lutego rozpoczęły się zapisy do warsztatów dla rodziców nastolatków. Warsztaty bezpłatne.

    Inkubator Kompetencji Wychowawczych Warsztaty dla rodziców nastolatków Dowiedz się więcej »

    Warsztaty dla rodziców nastolatków

    to cykl  sześciu, dwugodzinnych spotkań warsztatowych stacjonarnych wraz z indywidualnymi konsultacjami dla rodziców, opartych na aktywizujących metodach, których celem jest wzmocnienie rodzicielskich kompetencji, umożliwiających efektywne wspieranie nastoletniego dziecka

    Celem warsztatów jest:

        • poznanie procesów motywacyjno-poznawczych towarzyszących procesom decyzyjnym oraz wyborom (np. dotyczącym dalszej edukacji, ścieżki zawodowej etc.) młodzieży,

        • zrozumienie istoty wspierania swojego nastoletniego dziecka w wszechstronnym rozwoju: zarówno poznawczym jak i społecznym i emocjonalnym, z uwzględnieniem wyzwań, jakie stawia przed nami współczesność (bieżąca sytuacja społeczna, pandemia, zagrożenie klimatyczne etc.)

      Kogo zapraszamy?

      Zapraszamy rodziców nastolatków szkół ponadpodstawowych. 

      Warsztaty dla rodziców nastolatków terminy:

      11 marca 2024 (poniedziałek), godz. 17:30-19:30

      18 marca 2024 (poniedziałek), godz. 17:30-19:30

      25 marca 2024 (poniedziałek), godz. 17:30-19:30

      08 kwietnia 2024 (poniedziałek), godz. 17:30-19:30

      15 kwietnia 2024 (poniedziałek), godz. 17:30-19:30

      22 kwietnia 2024 (poniedziałek), godz. 17:30-19:30

       

      Prowadząca warsztaty dla rodziców nastolatków:

      Agnieszka Ratajczak-Mucharska

      Kim jestem?

      Jestem psychologiem.
      Od 25 lat zawodowo oraz społecznie zajmuję się wspieraniem młodzieży, rodziców i nauczycieli. Ekspert w programach Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej – Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego.
      Lata doświadczeń zamknięte w liczbach, to:

      • ponad 10 tysięcy godzin rozmów z nastolatkami,
        ponad 1000 godzin w roli trenera i szkoleniowca,
      •  niezliczona ilość godzin w drodze samorozwoju i doskonalenia zawodowego
      • ponad 100 podopiecznych, którzy zdobyli laury różnorodnych konkursów i stypendia,
      • 11 edycji autorskiego programu Inkubator Kompetencji Wychowawczych dla Rodziców,
      • 15 drużyn Odysei Umysłu poprowadzonych do eliminacji konkursowych,
      •  7 wyróżnień i nagród dla Samorządu Uczniowskiego, którego jestem opiekunką,
      •  3 edycje autorskiego projektu „Kreatywni, Aktywni, Pozytywni”- konferencja edukacyjna,
      • liczne prelekcje na wrocławskich eventach edukacyjnych,
      • współpraca z ośrodkami doskonalenia nauczycieli od Białegostoku po Bielsko Białą,
      • jedna Nagroda Prezydenta Wrocławia,
      •  ćwierćwiecze w szkole,
      • półwiecze na tym świecie,
      • nieskończona liczba wzruszeń, emocji, pomysłów, nieustannie w drodze…

      Miejsce warsztatów dla rodziców nastolatków: 

      Zespół Szkół Nr 1 we Wrocławiu, ul. Słubicka 29-33

      Wydarzenie programu Razem Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego jest bezpłatne.

       

      Kontakt: Bogumiła Katkowska

      Posłuchaj audycji w Radio Rodzina – tutaj

      FORMULARZ – zapisy zakończone

       

      Kalejdoskop myśli, czyli spotkania literacko-filozoficzne

      Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych z Wrocławia i Aglomeracji Wrocławskiej

      Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych z Wrocławia i Aglomeracji Wrocławskiej

      Kalejdoskop myśli, czyli spotkania literacko-filozoficzne Dowiedz się więcej »

      Kalejdoskop myśli - czyli skąd ten pomysł

      Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego zaprasza na trzecią edycję spotkań literacko-filozoficznych realizowanych w ramach Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej. Punktem wyjścia rozmów będą teksty literackie tak dobrane, aby mogły stać się inspiracją do refleksji filozoficznej czy egzystencjalnej. Istotne będzie też ich osadzenie w kontekście filozoficznym czy szerzej humanistycznym tak, żeby wzajemne oświetlanie się myśli wydobywało ich sensy na pierwszy rzut oka nie zawsze widoczne. Spotkania poprowadzi nauczycielka języka polskiego, a także mentorka Akademii Twórczych Inicjatyw Obywatelskich – Pani Agata Salników. 

      • Lekcje języka polskiego w szkole średniej w dużym stopniu są podporządkowane przygotowaniu do egzaminu maturalnego, stąd nie zawsze wystarcza czasu, by czytane teksty stawały się źródłem życiowej, egzystencjalnej czy filozoficznej refleksji, tymczasem wydaje się, że takie jest ich główne przeznaczenie – proponowane spotkania to próba przywrócenia im tej funkcji. 
      • Czytanie i myślenie wymagają dla siebie czasu : spotkania to w zamierzeniu stworzenie okazji do zatrzymania się i poszukiwania głębi tekstu.
      • Mądrość rodzi się w dialogu –  rozmowy są zawsze inspirujące do myślenia, otwierają nowe perspektywy i znaczenia.

      Spotkania literacko-filozoficzne - po co

      • Dla przyjemności czytania i myślenia. 
      • Dla przyjemności spędzenia czasu nad tym, co piękne i mądre. 
      • Dla zobaczenia siebie i swoich spraw w lustrze literatury i odkryciu wspólnych doświadczeń. 
      • Dla spotkania się z innymi myślącymi. 
      • Dla poszerzenia swoich humanistycznych horyzontów – przyda się do matury z języka polskiego, w szczególności na poziomie rozszerzonym.

      Informacje szczegółowe

      Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych z Wrocławia i Aglomeracji Wrocławskiej, którzy lubią myśleć, rozmawiać i wiedzieć więcej, a także pasjonują się literaturą, filozofią i psychologią.

      Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do zapisów (formularz poniżej). Zajęcia będą odbywały się w poniedziałki – godz. 16.00-17.00 w Przejściu Dialogu przy ul. Świdnickiej 19, 50-438 Wrocław. Pierwsze zajęcia odbędą się w poniedziałek 12 lutego 2024. 

       

      Projekt może być wstępem i przygotowaniem do udziału w Międzyszkolnym konkursie na esej – więcej informacji na temat konkursu można znaleźć na stronie Międzyszkolny Konkurs na Esej  

      Formularz zgłoszeniowy

      Administratorem danych osobowych jest Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego, z siedzibą we Wrocławiu (dalej: my). Może się Pani/Pan z nami skontaktować w następujący sposób: - listownie na adres: pl. Dominikański 6, 50-159 Wrocław - przez e-mail: info@wcrs.wroclaw.pl - telefonicznie: tel. 71 77 24 900. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych. Jest to osoba, z którą może Pani/Pan się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz korzystania z przysługujących Pani/Pana praw związanych z przetwarzaniem danych. Z inspektorem można się kontaktować w następujący sposób: - listownie na adres: pl. Dominikański 6, 50-159 Wrocław. - przez e-mail: iod@wcrs.wroclaw.pl Cele przetwarzania Pani/Pana danych osobowych Będziemy przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w następujących celach: 1) związanych z realizacją projektu Spotkania literacko-filozoficzne, 2) udzielania odpowiedzi na Pani/Pana pisma, skargi i wnioski, 3) wykonywania obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Podstawa prawna przetwarzania Pani/Pana danych osobowych: 1) niezbędność do wzięcia udziału w Projekcie „Wrocławska Koncepcja Edukacyjna” (wykonania umowy lub do podjęcia działań w ramach projektu Spotkania literacko-filozoficzne, art. 6 ust. 1 lit. b RODO), 2) konieczności wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Okres przechowywania Pani/Pana danych osobowych: Będziemy przechowywać Pani/Pana dane do momentu zakończenie Projektu. Przysługują Pani/Panu następujące prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych: prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych (dot. wizerunku), prawo żądania usunięcia Pani/Pana danych osobowych (dot. wizerunku), prawo dostępu do Pani/Pana danych osobowych, prawo żądania sprostowania Pani/Pana danych osobowych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych, prawo do przenoszenia Pani/Pana danych osobowych, tj. prawo otrzymania od nas Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie informatycznym nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych lub zażądać, abyśmy przesłali Pani/Pana dane do innego administratora. Jednakże zrobimy to tylko, jeśli takie przesłanie jest technicznie możliwe. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji projektu oraz wykonywania przez administratora prawnie uzasadnionych obowiązków. Aby skorzystać z powyższych praw, proszę skontaktować się z nami lub z naszym inspektorem ochrony danych (dane kontaktowe w punktach 1 i 2 powyżej). Prawo wniesienia skargi do organu. Przysługuje Pani/Panu także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
      Jestem świadomy / świadoma konsekwencji cywilnych i karnych, wynikających z pobierania, nagrywania, przerabiana, uzupełniania lub wykorzystywania materiałów video online tworzonych w ramach cyklu Spotkania literacko-filozoficzne bez zgody autora, umieszczania lub udostępniania materiałów w sieci internetowej lub intranetowej bez zgody autora, naruszania praw do wizerunku osób biorących udział w spotkaniach, naruszenia dóbr osobistych osób biorących udział w spotkaniach a także Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego.
      wke.wcrs.wroclaw.pl
      Przegląd prywatności

      Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.