Z rodzinką

GRY PLANSZOWE – dlaczego warto?…

„Nie tylko oddzieliliśmy od siebie synonimy zabawa i nauka, ale też umieściliśmy je na przeciwstawnych krańcach skali pokazującej wagę obu tych zajęć. Nauka na jednym końcu, zabawa na drugim – zdegradowana do zajęcia w wolnym czasie.” napisał Andre Stern autor bardzo wartościowej książki pt Zabawa. Nie sposób się z nim nie zgodzić. Po sloganie z mojego dzieciństwa, „Szkoła uczy, bawi, wychowuje”- pozostało nostalgiczne wspomnienie.

Aktualnie, od blisko miesiąca jesteśmy jednak odcięci od szkoły, i chociaż zdalne nauczacie w wielu domach wprowadza niemały chaos i stres, tym bardziej warto zadbać o to aby czas spędzony z Rodziną był czasem radości i relaksu. Nic też nie stoi na przeszkodzie aby nauka i zabawa spotkały się w tym miejscu, gdzie przebywają wszyscy domownicy. Może się to wydarzyć jeśli na formę aktywności wybiorą gry planszowe.

Piękno nowoczesnych gier planszowych polega na tym, że pod każdym względem jest wśród nich niesamowita różnorodność, a kto kojarzy planszówki jedynie z nudnym chińczykiem lub rozgrywanym przez kilka godzin eurobiznesem – ten ma dużo do nadrobienia.

Warto także pamiętać, że planszówki przyczyniają się do nabywania przeróżnych umiejętności i rozwijają kompetencje kluczowe, o których tak wiele mówi się obecnie w szkole, a pożądane są także na rynku pracy.

Aleksandra Kubala-Kulpińska autorka artykułu Wpływ gier planszowych na rozwój wskazuje najważniejsze walory gier oraz funkcje mające wpływ na proces uczenia się, i wszechstronny rozwój dziecka. Wśród najważniejszych wymienia:

Sposób myślenia – stymuluje rozwój w zakresie takich umiejętności jak: analiza i synteza, przedsiębiorczość, asertywność, negocjacje, liczenie, poszukiwanie właściwych rozwiązań, logiczne myślenie, czytanie ze zrozumieniem.

Procesy poznawcze – dotyczące głównie nauki szkolnej, która w tym przypadku została wzbogacona o aspekt zabawy. Gry powodują, że dziecko rozwija się zarówno w sferze fizycznej, doskonaląc sprawność motoryki małej i dużej, jak i umysłowej ucząc się czytać, liczyć, zapamiętywać, kojarzyć fakty itp.

Wyobraźnię – gry planszowe wprowadzają graczy w świat fantazji poprzez dwie płaszczyzny. Pierwsza z nich to estetyka i wygląd zewnętrzny gier. Współczesne gry zawierają wiele bajkowych elementów, kolorowych postaci, nieraz wzbogacone są o dodatkowe przedmioty mające na celu wprowadzenie małego odbiorcy w niepowtarzalny nastrój. Drugim elementem jest fabuła lub opis miejsca wydarzeń, tutaj również twórcy gier dokładają wszelkich starań, aby gracz poczuł się częścią wyimaginowanej rzeczywistości.

Współdziałanie i współzawodnictwo – gry służą rozwojowi umiejętności społecznych. Dzieci, grając, muszą zaakceptować określone zasady i porządek, uczą się cierpliwości, jako gracze wzajemnie sobie pomagają. Gry są nieocenionym sposobem kształtowania charakteru, uczą dzieci nie tylko tego, jak radzić sobie z sukcesem, ale i z porażką, ponadto wdrażają dzieci do zdrowej rywalizacji i wpajają uczciwość.”

Źródło: Aleksandra Kubala-Kulpińska „Wpływ gier planszowych na rozwój” w Życie Szkoły – Zajrzyj do artykułu

Dzięki wspólnej grze, możemy także (my-rodzice lub my-nauczyciele) lepiej poznać dziecko w tym: jego mocne i słabe strony. Jeśli gramy w większym gronie trafnie wybrana gra stwarza możliwość szczególnej integracji i poznania współgraczy znacznie głębiej niż podczas codziennych, rutynowych sytuacji. Część gier pozwala nawet bliskim sobie osobom (rodzinie, przyjaciołom) poznać się z innej strony lub w znacznie szerszych kontekstach, niż to możliwe na co dzień.

Wielu Rodziców ucieszy także informacja, że istnieją gry, w które dziecko może grać samo, lub przy niewielkim wsparciu dorosłego.

Zamieszczone poniżej rekomendacje zawierają: informację, które umiejętności kształtowane w danej grze oraz linki, które przenoszą do recenzji z opisem gry w formie opisowej lub nagrania. Rekomendacje dotyczące wieku graczy, należy traktować bardzo umownie. Wydawcy często nie doceniają dojrzałości i intelektu dzieci, które świetnie sobie radzą w grach dedykowanych starszym graczom.

zestawienie opracowała:

Agnieszka Ratajczak-Mucharska ekspert Akademii Talentów i Uzdolnień

Większość wymienionych poniżej gier dla młodszych dzieci służy w dużej mierze podniesieniu nastroju i wszechstronnemu rozwojowi. Najcenniejszą nauką wyniesioną przez dzieci z tej zabawy, jest opanowanie zasad gry i konieczność pogodzenia się z faktem (niełatwa dla niektórych), że gra „działa” tylko wówczas gdy stosujemy wskazane reguły. To narzędzie szczególnie pomocne dla Rodziców, którzy mają trudność z konsekwentnym wprowadzaniem i egzekwowaniem zasad dotyczących funkcjonowania dziecka w domu. Oswojenie pociechy z koniecznością przestrzegania ustalonych zasad poprzez udział w grach, ułatwia wprowadzanie zasad w całym procesie wychowawczym.

Wreszcie takie gdy jak Kocur Max czy DOBBLE są idealną zabawą integracyjną kiedy zbierze się towarzystwo w różnym wieku. Zasady są proste, ich wyjaśnienie zajmuje kilka minut, a różnica wieku nie ma znaczenia a czasem wręcz działa na korzyść młodszych dzieci.

PĘDZĄCE ŻÓŁWIE gry logiczne

Liczba graczy: 2 – 5 osób

Wiek: od 5 lat

Czas gry: ok. 20 minut

https://www.youtube.com/watch?v=PF1g4puUdI4

KOCUR MAX kooperacja

Liczba graczy: 1 – 8 osób

Wiek: od 4 lat

Czas gry: ok. 15 minut

http://www.gamesfanatic.pl/2012/01/31/kocur-max-jeden-za-wszystkich-wszyscy-za-jednego/

PAN PIERDZIOSZEK spostrzegawczość, refleks

Walory edukacyjne umiarkowane, ale niezawodna gdy trzeba poprawić nastrój

liczba graczy: 2+ wiek: 5+

http://allegro.pl/artykul/pierdzioszek-hit-czy-kit-105849

DOBBLE spostrzegawczość, refleks

Liczba graczy: minimum 2-8

Średni czas rozgrywki: 10 minut

Wiek graczy: od 6 lat

https://www.damagier.pl/gry-planszowe/dobble-recenzja/

JUNIOR OPERATION: ESCAPE ROOM gry logiczne

Liczba graczy: 2 – 6 osób

Wiek: od 6 lat

Czas gry: ok. 15 minut

https://mlodygiercownik.pl/2019/04/19/recenzja-gry-junior-operation-escape-room/

MÓL SZACHRAJEK gry logiczne

Liczba graczy: 3 – 5 osób

Wiek: od 7 lat

Czas gry: ok. 15 – 25 minut

http://www.planszowki.gildia.pl/gry/mol-szachrajek/recenzja

FARMER gry logiczne

Liczba graczy: 2 – 6 osoby

Wiek: od 6 lat

Czas gry: ok. 30 minut

http://mlodygiercownik.pl/2016/06/07/recenzja-gry-planszowej-super-farmer/

Gry logiczne firmy GIGAMIC – pięknie wydane, prawie niezniszczalne, w wersjach normalnej i podróżnej – nieco mniejszej (i tańszej)

QUIXO

Liczba graczy: 2 – 4 osoby

Wiek: od 6 lat

Czas gry: ok. 15 – 30 minut

https://www.youtube.com/watch?v=cZT5N6hIFYM&feature=related

QUARTO

Liczba graczy: 2 osoby

Wiek: od 6 lat

Czas gry: ok. 15 minut

https://www.youtube.com/watch?v=-L4-vvIR-f8

SEKRETY ELEKTRONIKI – różne zestawy dla małych konstruktorów, eksperymentatorów, rozwijają ciekawość poznawczą, stanowią świetny wstęp no nauk ścisłych i przyrodniczych

Od lat 6

https://mlodygiercownik.pl/2018/05/06/recenzja-zabawki-kreatywnej-sekrety-elektroniki/

MEMORY spostrzegawczość, pamięć

Liczba graczy: 2 – 4 osób

Wiek: od 2 lat

Czas gry: ok. 15 minut

https://wrolimamy.pl/recenzja/memory-na-3-sposoby/

Gry wymagające refleksu i spostrzegawczości wzbudzają ogrom emocji wzmacnianych poprzez rywalizację. Paradoksalnie często zwalniają rodzica z pokusy „kombinowania” jak umożliwić dziecku wygranie, ponieważ dzieci znacznie lepiej od dorosłych radzą sobie z takimi wyzwaniami. W sposób naturalny wzmacnia to dziecięcą samoocenę, jednocześnie wzmacniając umiejętności niezbędne w procesie edukacji: koncentrację uwagi, pamięć i spostrzegawczość. Nam dorosłym, również przyda się taki trening: naukowcy już dawno dowiedli neuroplastyczności naszego mózgu, co oznacza, że zachowuje on dobrą formę gdy poddajemy go systematycznym ćwiczeniom.

Proste instrukcje, krótki czas rozgrywki i regrywalność (czyli zachowanie atrakcyjności po kilku rozgrywkach) są dodatkowymi atutami tych gier.

DUSZKI spostrzegawczość, refleks

Liczba graczy: 2-8 osób

Wiek gracza: 8+

Czas gry: ok. 20 minut

https://www.youtube.com/watch?v=xIlTUo5swR4

ZLOT CZAROWNICE spostrzegawczość, refleks

Liczba graczy: od 2 do 5

Wiek graczy: od 8 lat

Czas rozgrywki: ok. 30 min.

https://www.youtube.com/watch?v=eLmCSwg1HqA

SPEED JUNGLE lub PRAWO DŻUNGLI spostrzegawczość, refleks

Liczba graczy: 2 – 10 osób

Wiek: od 7 lat

Czas gry: ok. 10 – 15 minut

https://www.youtube.com/watch?v=BIDAmKACuqY

https://www.youtube.com/watch?v=Q9AWrnukRhg

5 SEKUND (wersja JUNIOR) spostrzegawczość, refleks

Liczba graczy: 3-6

Wiek: 7+

Średni czas rozgrywki:15-20 minut

http://www.mamawdomu.pl/2015/04/5sekund.html

BRAIN BOX spostrzegawczość, pamięć

Wiek: 7+

Liczba graczy: 1-8 lub więcej

Średni czas rozgrywki: 10 minut

http://www.matematyka.wroc.pl/grystrategiczneilogiczne/matematyka-brainbox

SEN spostrzegawczość, pamięć

Liczba graczy: 2-5

Średni czas rozgrywki: 10-60 minut

Wiek graczy: od 8 lat

https://www.damagier.pl/gry-planszowe/sen-recenzja/

CHYBA ŚNISZ kooperacyjna gra pamięciowa

Liczba graczy: 2-8

Średni czas rozgrywki: 10 minut

Wiek graczy: od 8 lat

https://www.damagier.pl/gry-planszowe/chyba-snisz-recenzja/

Gry wymienione poniżej rozwijają przede wszystkim wyobraźnię i empatię. W czasach gdy tak wiele kontaktów (a w czasie pandemii: właściwie wszystkie) przenoszą się do wirtualnego świata, bardzo ważne jest aby dzieci i młodzież nieustannie trenowały tzw. kompetencje miękkie, czyli umiejętności społeczne, komunikacyjne, rozpoznawanie emocji, komunikację niewerbalną. Emotikon w SMS nie zastąpi prawdziwej mimiki w realu, a z odczytywaniem ekspresji emocjonalnej coraz więcej młodych osób ma problem. Cenne jest również poszerzanie słownictwa, które dzieje się mimochodem. W czasach gdy coraz mniej dzieci sięga po książki, każda forma aktywności umożliwiająca poznawanie nowych słów, trening umiejętności definiowania i rozumienia pojęć, rozumienia metafor, analogii a także znajomość przysłów i popularnych fraz – to bezcenne ale i całkowicie „bezbolesne” doświadczenia edukacyjne.

DIXIT wyobraźnia, integracja, empatia

Liczba graczy: 3 – 6 osób (istnieje też wersja na 12 os)

Wiek: od 8 lat

Czas gry: ok. 30 minut

http://dziecitestuja.pl/dixit-wyobraznia-nie-ma-granic/

JAK TO WTEDY BYŁO? Pamięć; integracja

liczba graczy: od 2 do 12

wiek: od 6 lat

czas gry: ok. 60 min

https://www.youtube.com/watch?v=R2eK68CfAHw

To szczególnie cenna gra, która daje pretekst do spotkania całej rodziny, łącznie z Seniorami. Instrukcja jest banalnie prosta – gra opiera się na opowiadaniu i zapamiętywaniu. Nikt nie zostaje pominięty, każdy ma szansę opowiedzieć własną historię i dzięki temu każdy trenuje umiejętność opowiadania. Uczestnicy w przyjaznej atmosferze będą odkrywać i dzielić się rodzinnymi wspomnieniami. Gra zawiera karty z fotografiami retro, które w zabawny sposób, na zasadzie skojarzeń zachęcają do opowieści.

KALAMBURY (Alexander) komunikacja niewerbalnaimprowizacja, integracja

Wiek: od 7 lat

Liczba graczy: 2-3 drużyny (liczebne wg uznania)

http://swiattomskiego.pl/2017/03/kalambury-vs-nie-smiej-sie-alexander.html

Kalambury są szczególnie wdzięczną formą trenowania komunikacji niewerbalnej, i uwaga! da się też grać on line! Pod warunkiem posiadania kamery i platform umożliwiającej udział na wizji kilku osób (np. ZOOM, teams). W wersji bardziej zaawansowanej technologicznie (możliwość udostępniania ekranu) można też grać w kalambury rysunkowe.

GRA NA EMOCJACHempatia, komunikacja niewerbalna, integracja, poszerzanie słownictwa

wiek: 10-110 lat

liczba graczy: 3-10

czas gry: 20 minut

https://blognawolnyczas.blogspot.com/2017/03/gra-na-emocjach-bo-w-zyciu-liczy-sie.html

GENIUSZ , logiczne myślenie

Liczba graczy: 1 – 4 osoby

Wiek: od 8 lat

Czas gry: ok. 30 – 45 minut

https://www.youtube.com/watch?v=eTrBNki8t6s

SABOTAŻYSTA kooperacja, logiczne myślenie

Liczba graczy: 3 – 10 osób

Wiek: od 8 lat

Czas gry: ok. 30 minut

http://www.sabotazysta.pl/

ESCAPE ROOM (Wyd. EPPE) kooperacja, logiczne myślenie

UWAGA Możliwość rozgrywki już w pojedynkę

Przedział wiekowy: od 8 lat

Liczba graczy: 1+

Czas gry ok. 15 minut

https://www.youtube.com/watch?v=9sxA6X_K8IU

CLUEDO HARRY POTTER logiczne myślenie, szczególna gratka dla fanów Harrego Pottera

Liczba graczy: 3 – 5 osób

Wiek: od 8 lat

Czas gry: ok. 30 minut

https://www.youtube.com/watch?v=ihR4pJGNVe8

CLUEDO logiczne myślenie

http://przystanekplanszowka.pl/2017/11/cluedo-recenzja.html

PANDEMIA – kooperacja, logiczne myślenie

Liczba graczy: 2 – 4 osoby

Wiek: od 10 lat

Czas gry: ok. 60 minut

https://www.youtube.com/watch?v=QmQ3MCxpzOQ

JEDNYM SŁOWEM (gra słowna, kooperacyjna)

Liczba graczy: 3-7

Średni czas rozgrywki: 20 minut

Wiek gracza: 8+

https://www.damagier.pl/gry-planszowe/jednym-slowem-recenzja-rebel/

UNLOCK! WIELKA UCIECZKA

3 fascynujące przygody w jednym pudełku

Liczba graczy: 2 – 6 osób

Wiek: od 10 lat

Czas gry: ok. 45 – 75 minut

http://przystanekplanszowka.pl/2017/04/unlock-escape-room-rzut-okiem.html

KONCEPT gra słowna, integracyjna, jeśli zrezygnujemy w punktacji indywidualnej może być grą kooperacyjną, trochę inna wersja kalamburów

Liczba graczy: 4 – 12 osób

Wiek: od 10 lat

Czas gry: ok. 30 – 40 minut

http://mlodygiercownik.pl/2016/12/30/recenzja-gry-planszowej-koncept/

Nastolatki bywają dużo bardziej samowystarczalne w organizowaniu sobie czasu wolnego. Swobodniejszy dostęp do mediów społecznościowych (legalna rejestracja konta na facebooku od 13 r.ż.), często powiązany ze swobodniejszym dostępem do technologii (własny smartfon, a nawet laptop) stają się znaczącą konkurencją wobec propozycji spędzenia czasu z rodzicami i resztą rodziny (zwł młodsze rodzeństwa bywa mało atrakcyjne). Jest to okres, w którym szczególnie mocno zauważymy jak procentują nasze działania wychowawcze i nawyki wdrożone we wcześniejszych etapach dzieciństwa naszych pociech. Najprawdopodobniej doświadczenie wspólnego spędzania czasu, zaprocentuje także po wejściu w okres nastoletni. Dodatkowo młodzież, która zachowała w pamięci czas spędzony przy planszówkach jako pozytywne wspomnienie, może zachęcać swoich rówieśników do podobnej aktywności. Szczególnie istotne wówczas będzie stopień atrakcyjności gry: dla jednych będzie to nieskomplikowana instrukcja, proste zasady gry oparte na rywalizacji – i tu wciąż będą się sprawdzać gry wymienione wcześniej (zwł.: 5 sekund, speed jungle etc). Dla starszej młodzieży atrakcyjniejsze jednak może być wyzwanie intelektualne, tajemnica i możliwość współpracy. Dość niedawno pojawiły się na naszym rynku gdy logiczne naśladujące escape roomy-pokoje zagadek. Gry karciane, lub atrakcyjniejsze wersje, zawierające gadżety charakterystyczne dla realnych pokojów (np. czasomierze, klucze, zamki szyfrowe) – w czasie pandemii mogą stanowić godną (i tańszą) alternatywę wyjścia do escape roomu.

ESCAPE ROOM (Fox Games) kooperacja, logiczne myślenie

UWAGA Możliwość rozgrywki już w pojedynkę

Te gry są jednorazowe, ale niczego nie będziecie w nich niszczyć. To oznacza, że możecie je potem odsprzedać lub pożyczyć znajomym.

Liczba graczy: 1-6.

Wiek: od 12 lat

Wersje:

ESCAPE ROOM: ATAK NA LONDYN

ESCAPE ROOM: SKOK W WENECJI

ESCAPE ROOM: PODRÓŻ W CZASIE

ESCAPE ROOM. TAJEMNICA ELDORADO

https://www.damagier.pl/gry-planszowe/escape-room-w-kieszeni-fox-games-recenzja/

T.I.M.E Stories kooperacja, logiczne myślenie

UWAGA: wysoka cena!

Liczba graczy: 2 – 4 osoby

Wiek: od 14 lat

Czas gry: ok. 90 – 180 minut

Połączenie gry planszowej i fabularnej.

https://www.hulahop.pl/wiadomosc/gra-przygodowa-time-stories-ktore-scenariusze-warto-kupic/8304/

https://kaimada.znadplanszy.pl/2020/01/09/t-i-m-e-stories-moj-ranking-dodatkow/

https://www.youtube.com/watch?v=5Dug3n39cSk

EXIT (Galakta) kooperacja, logiczne myślenie

UWAGA: Te gry są jednorazowe i niektóre elementy mogą ulec zniszczeniu. (koszt gry ok. 50zł, koszt wejścia do pokoju ESCAPE ROOM ok. 120zł)

Liczba graczy: 1 – 6 osób

Wiek: od 12 lat

Czas gry: ok. 45 – 90 minut

Wersje:

CHATA W LESIE,

TAJEMNICZE LABORATORIUM

GROBOWIEC FARAONA

ZAPOMNIANA WYSPA,

STACJA BADAWCZA

ZAKAZANY ZAMEK.

https://zagrano.pl/recenzja-exit-od-galakty-escape-room-na-planszy/

https://www.youtube.com/watch?v=_X_ly2zCVdA

https://www.damagier.pl/gry-planszowe/exit-tajemnicze-laboratorium-recenzja/

ESCAPE ROOM THE GAME (TREFL) kooperacja, logiczne myślenie

UWAGA: wysoka cena! (3 gry w pudełku)

Nie jest to gra jednorazowa. Brakujące/wykorzystane w trakcie rozgrywki elementy można pobrać z tej strony: https://escaperoomthegame.com/pl-pl

i wydrukować, w ten sposób odzyskując 100% funkcjonalności gry.

Ilość graczy: 3-5

Czas trwania: 60 minut

http://planszowewojny.blogspot.com/2018/06/escape-room-game.html

LABORATORIUM CHEMICZNE –

zestaw mały chemik dla eksperymentatorów, rozwijają ciekawość poznawczą, stanowią świetny wstęp no nauk ścisłych i przyrodniczych

istnieją różne warianty, część zalecana dla dzieci od lat 12

https://www.sprytnezabawki.pl/Produkt/10709/zestaw-maly-chemik#/10539-modele-zestaw_maly_chemik_100_doswiadczen

EGO EMOCJE empatia, integracja, poszerzanie słownictwa

liczba graczy: 1-6

wiek gracza: 12+

Czas gry: 20-60 min

http://wypowiemsie.pl/publicystyka-ego-emocje-i-ego-czyli-zabawa-dla-kazdego/

PANDEMIC: CZAS CTHULHU – kooperacja, logiczne myślenie

Liczba graczy: 2 – 4 osoby

Wiek: od 14 lat

Czas gry: ok. 40 minut

https://www.youtube.com/watch?v=lEuK_Zw2sSg

TAJNIACY gra słowna; kooperacja

liczba graczy: od 2 do 8 (wersja dla 2 osób: „Tajniacy DUET”)

wiek: od 14 lat

czas gry: ok. 10 min.

https://boardtime.pl/2016/01/tajniacy-scisle-tfajna-gra-slowna-recenzja.html

DECRYPTO gra słowna; kooperacja

wiek: od 12 lat

Liczba graczy: 3-8

Średni czas rozgrywki: 30 minut

https://www.damagier.pl/gry-planszowe/decrypto-recenzja/

TABOO gra słowna;

Liczba graczy: 4 – 12 osób

Wiek: od 13 lat

Czas gry: ok. 60 minut

http://www.rebel.pl/product.php/1,304/462/Taboo-edycja-polska.html

KOMIKSY PARAGRAFOWE dla młodszych

To propozycja dla „samotnych wilków”, ceniących sobie własne towarzystwo i wyzwania intelektualne. Młodszym dzieciom może się przydać wsparcie Dorosłego, lub rówieśnika.

CZTERY ŚLEDZTWA SHERLOCKA HOLMESA

RYCERZE DZIENNIK BOHATERA

MYSTERY

HOKUS POKUS

TECHNOMAGOWIE

https://www.youtube.com/watch?v=3cOS8jpEvuA

https://blognawolnyczas.blogspot.com/2018/05/komiksy-paragrafowe-dla-modszych-cztery.html

https://mlodygiercownik.pl/2018/03/08/recenzja-gry-paragrafowej-technomagowie/

http://foxgames.pl/hokusipokus

ESCAPE ROOM Harry Potter – interaktywna zabawa on line w angielskiej wersji językowej

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSflNxNM0jzbZJjUqOcXkwhGTfii4CM_CA3kCxImbY8c3AABEA/viewform?fbzx=5771129364569462375

INTERAKTYWNA GRA KSIĄŻKOWA (książki paragrafowe)

UWAGA: konieczność grania ze smartfonem/PC

Liczba graczy: 1

Średni czas rozgrywki: zróżnicowany

Wiek gracza: 12+ (umowne)

Wersje:

DZIENNIK 29

https://www.damagier.pl/gry-planszowe/dziennik-29-recenzja/

DZIENNIK 29 PRZEBUDZENIE

https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2020/03/17/dziennik-29-przebudzenie-ksiazka-gra-opinie/

ESCAPE ROOM Harry Potter – interaktywna zabawa on line w angielskiej wersji językowej

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSflNxNM0jzbZJjUqOcXkwhGTfii4CM_CA3kCxImbY8c3AABEA/viewform?fbzx=5771129364569462375