Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji

Relacja z przekazania Sztafety Międzykulturowych Dobrych Relacji
We wtorek 4 czerwca 2024 r. odbyła się uroczysta prezentacja młodzieżowych inicjatyw realizowanych w ramach projektu „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji” w trzech wrocławskich szkołach ponadpodstawowych – Liceum Ogólnokształcącym Nr 14, Liceum Ogólnokształcące nr IX oraz Zespole Szkół Nr 18. Nominacje do udziału w projekcie otrzymali uczniowie trzech kolejnych placówek.

Projekt „Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji”, koordynowany przez Zespół Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej (WKE) WCRS ma na celu wspieranie integracji międzykulturowej oraz budowaniu, rozwijaniu pozytywnych, przyjaznych więzi w środowisku szkolnym.

Jak ważne jest włączanie i wzmacnianie aktywności społecznej uczniów i uczennic podkreślała Katarzyna Zawadzka – koordynatorka projektów WKE, która przywitała obecnych na spotkaniu. Krótko podsumowała też dotychczasowy udział w projekcie, do którego od 2022 r. przystąpiło już 21 szkół ponadpodstawowych z Wrocławia. Trzy kolejne szkoły zasilą sztafetowe szeregi.

Marta Majchrzak – zastępca dyrektora WCRS ds. projektów międzysektorowych podkreśliła fakt, że trudne okresy związane z pandemią czy agresją rosyjską w Ukrainie udało się przetrwać dzięki solidarności, wzajemnej trosce i życzliwości. Zaprosiła też młodzież bezpośrednio do dzielenia się pomysłami i mówienia o tym, co jest potrzebne, aby umożliwić budowanie pozytywne i radosnych relacji w szkołach.

Bogumiła Katkowska koordynatorka projektu zaprosiła do udziału w rozgrywce Gry Międzykulturowej w Przejściu Dialogu i innych działań WCRS. Zaprosiła również do prezentacji szkoły biorące udział w projekcie. Prezentacje rozpoczęło Liceum Ogólnokształcącego Nr 14 im. Polonii Belgijskiej, kolejno Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Juliusza Słowackiego, następnie Zespół Szkół NR 18 we Wrocławiu.

Liceum Ogólnokształcącego Nr 14 im. Polonii Belgijskiej

Uczennice Liceum Ogólnokształcącego Nr 14 im. Polonii Belgijskiej, we Wrocławiu zagrały na skrzypcach, flecie poprzecznym utwór pt. „Oda do radości” tym samym rozpoczynając prezentację działań w ramach projektu Sztafeta Międzykulturowych Dobrych Relacji. Uczniowie przedstawili scenkę opowiadając historię podróżniczki odwiedzającej planety w celu poznania tajemnicy dobrych relacji. Na pierwszej planecie świętowano Dzień Unii Europejskiej. Planeta uczy o różnorodności kultur, języków, tradycji i tolerancji. Dobre relacje budowane są w oparciu o szacunek, zrozumienie i otwartość na inność. Drugą na mapie podróżniczki była Planeta Kreatywności. Tu można wykazać się swoimi talentami, hobby. Dobre relacje to wspólne cele i wartości według niej. Na kolejnej planecie obchodzony jest Dzień Wiosny, zabawa i kreatywność pomagają tu budować dobre relacje. Ważne jest aby szanować innych i żyć pełnią życia. Następnym jest miejscem Forum młodzieży. Tutaj młodzi ludzie uczą się ze sobą współpracować, dzielić się swoimi pomysłami. Dobre relacje oparte są na dialogu i zrozumieniu różnych perspektyw. Na kolejnej planecie organizowane są warsztaty o różnych kulturach. Przekazywane są tu tradycje nie tylko z Europy ale nawet z całego świata. Dobre relacje opierane są na edukacji i szacunku. Podróżniczka po odwiedzeniu wszystkich planet wyruszyła z powrotem w swoją stronę pełna nowych fascynujących informacji odnajdując odpowiedź na tajemnicę dobrych relacji. Teraz chciałaby przekazać ją i wartości dalej jako Sztafetę Międzykulturowych Dobrych Relacji. Ponadto uczniowie zaprezentowali wiele działań jakie udało się zrealizować w ramach projektu.

Uczniowie Liceum Ogólnokształcące Nr IX im. Juliusza Słowackiego pokazali swój udział w sztafecie poprzez różnorodne pomysły i tematy m.in. Kobiety Świata – 8 marca
Z okazji Dnia Kobiet w naszej szkole odbyło się dwugodzinne spotkanie w auli szkolnej – Kobiety Świata, w ramach, którego jedna z Uczennic klasy pierwszej o profilu językowym zaprezentowała uczniom naszego liceum prezentację o kobietach z różnych stron świata. W wydarzeniu uczestniczyło 5 klas ( około 150 osób). Uczniowie i Uczennice z klas o profilach z rozszerzoną geografią dodatkowo ozdobili szkolne korytarze plakatami dotyczącymi życia kobiet z różnych państw i kontynentów. Nieukończone życia fundacja Benten Kahan – 19 III-11 IV (współpraca z organizacją spoza szkoły).
W dniach 19 marca- 11 kwietnia w IX Liceum Ogólnokształcącym pokazywana była wystawa Nieukończone życia fundacji Benten Kahan. Wystawa prezentowana była na łączniku, czyli najbardziej odwiedzanym miejscu w naszej szkole, dlatego każdy uczeń mógł się z nią zapoznać. Wystawę mogło zobaczyć 1470 uczniów oraz pozostali pracownicy i goście. Nieukończone życia – 9 III, lekcja otwarta.
Dnia 9 marca odbyła się natomiast lekcja otwarta dotycząca wystawy Nieukończone życia, gdzie Uczniowie klasy drugiej zaprezentowali sylwetki siedmiu wybranych bohaterów z wystawy. Lekcja odbyła się w szkolnej auli, a uczniowie przedstawiali postaci według klucza: kim były, co się z nimi stało i jak wyglądałoby ich dalsze życie, gdyby nie wydarzył się holokaust. W wydarzeniu uczestniczyły 4 klasy wraz z nauczycielami (około 120 osób).

Uczniowie Zespołu Szkół Nr 18 m.in. przedstawili: w ramach Sztafety 9 kwietnia 2024 r. wykonano mural. Pomysł powstał na warsztatach wstępnych Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego prowadzone przez autorkę projektu Manuelę Pliżgę i Bogumiłę Katkowską. Uczniowie wykonali mural w tunelu szkolnym. Łącznie tworzenie projektu zajęło 12 godzin. Kolejnym działaniem było zorganizowanie 14 marca 2024 r. spotkanie z Fundacją LearnOutdoors. Nieodłącznym elementem fundacji jest obecność zagranicznych wolontariuszy. Nie ma tam miejsca na jakiekolwiek formy dyskryminacji czy nietolerancji. Innym pomysłem był udział we Wrocławskim Biegu Sponsorowanym, który odbył się 21 marca 2024 r. Dzięki zaangażowaniu uczniów, nauczycieli i Dyrekcji zrealizowano wiele budujących dobre relacje działań, w tym WCRS otrzymało atrybut Sztafetę Dobrych Relacji, którą prezentujemy w galerii poniżej.

W ostatniej części wydarzenia, pałeczki „Sztafety” zostały przekazane kolejnym szkołom. Nominacje do udziału w projekcie uzyskały:

Liceum Ogólnokształcące nr 14 kieruje nominację do Liceum Salezjańskiego

Liceum Ogólnokształcące nr 9 kieruje nominację Dwujęzycznego Liceum Ogólnokształcącego Ekola

Zespół Szkół nr 18 kieruje nominację Technikum Żeglugi Śródlądowej 

Uczniowie i nauczyciele podjęli wyzwanie, a przypieczętowali ten fakt złożeniem podpisów na deklaracji udziału. Kolejny etap sztafety potrwa od września 2024 r. przez trzy miesiące, a na jego podsumowaniu spotkamy się pod koniec grudnia.

Serdecznie gratulujemy uczniom i nauczycielom udanych projektów, Serdecznie gratulujemy pomysłów, otwartości uczniom , nauczycielom, dyrektorom szkół życząc dobrych relacji i kontynuacji działań, a nominatom życzymy powodzenia!

#sztafetadobrychrelacji

#sztafetamiedzykulturowychdobrychrelacji